Nu är fiskvägen vid Johannisholm vattenkraftverk i drift

Efter ett års konstruktion är fiskvägen vid dammen nära Johannisholm vattenkraftverk i drift. Fiskvägen är konstruerad som ett så kallat omlöp. Detta innebär att en separat sidofåra har grävts förbi det vandringshinder som dammen utgör. Nu kan fiskar i stället passera via omlöpet, till en fåra vid namn Torrfors som leder fisken vidare ned i Vanåns vattensystem. Snart hoppas vi få se de första fiskarna vandra upp via Torrfors och passera omlöpet ut till Venjansjön.

Johannisholm vattenkraftverk togs i drift av Fortum 2003 och under 2021 beslutade mark- och miljööverdomstolen att kraftverket skulle förses med en fiskväg för att möjliggöra fiskvandring förbi kraftverket. Fiskvägen ska vara i drift under den tid då fisken vandrar, från tidig vår tills isen lägger sig. Totalt har projektet omfattat att bygga omlöpet, en ny så kallad rörbro och installation av två nya vattenpumpar för att kunna förse Torrfors med en ökad minimitappning under vintern då Venjansjön är avsänkt. Arbetet har skett i nära samarbete med Dalälvens vattenregleringsföretag, DVF som äger och reglerar dammen vid Torrfors.

Det finns ingen universallösning när det kommer till fiskvägar, allt beror på de unika förutsättningarna vid varje plats. Det kan handla om vattnets variation i vattennivå (amplitud) uppströms dammen, fallhöjden förbi vandringshindret, omgivningen kring kraftverket och möjligheten till reglering av vattnet. Vid Johannisholm kraftverk varierar vattennivån med 4,1 meter där fallhöjden varierar mellan 2,4 och 6,5 meter. Fiskvägen är byggd i regleringsdammen vid Torrfors som är 300 meter från kraftverket.

För att säkerställa att lösningen fungerar under hela fiskvandringsäsongen, sker reglering av minimitappningen i Torrfors genom en automatstyrd lucka i utskovet intill omlöpet. På så sätt säkerställs att det alltid går två kubikmeter vatten per sekund i sidofåran under den tid fisken vandrar.

Torrfors behöver förses med vatten under hela året, även under perioder med låg vattennivå i den reglerade Venjansjön uppströms. Därför pumpas 80 liter vatten per sekund från en pumpstation invid kraftverket till övre delen av Torrfors. Pumpningen är en förutsättning för att fåran ska ha ett kontinuerligt flöde av vatten hela säsongen.

Sveriges energibehov väntas öka drastiskt när samhället ställer om till fossilfritt. Vattenkraften har haft en central roll i svensk elproduktion ända sedan slutet av 1800-talet och står idag för mer än hälften av elproduktionen, den är därför avgörande för omställningen. Vattenkraftsel är fossilfri och bidrar även till elsystemets flexibilitet och därmed balans. Det gör vattenkraften till en mycket viktig förmåga för ett pålitligt och balanserat elsystem, tillsammans med sol-, vind- och kärnkraft.

All elproduktion innebär påverkan på miljön i någon utsträckning. Vattenkraft innebär ett intrång i vattenmiljön och som vattenkraftsägare arbetar vi kontinuerligt med att hitta effektiva miljöåtgärder som kan kombineras med en god tillgång till fossilfri vattenkraftsel.

Faktaruta:

• Fortum har totalt 39 kraftverk i Dalälven.

• Under 2022 invigdes Nordens längsta tekniska fiskväg vid Spjutmo kraftverk.

• Under 2025 kommer fiskvägarna för uppströmsvandring färdigställas vid Väsa och Blyberg kraftverk.

• Installation av en publik fiskkamera kommer inom kort till omlöpet vid Johannisholm.

• Nu finns det möjlighet att följa vilka fiskar som passerar fiskvägarna i Spjutmo via en publik fiskkameran som finns här:  http://spjutmo.simsonar.com

För mer information, kontakta gärna
Elin Tibell, Presschef Sverige, Fortum, tfn 070-146 61 15

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se