Nu kan Fortums kunder köpa solel från en av Nordens största solcellsparker

Från och med juni säljer Fortum solel  från en av Nordens största solcellsparker, Glava Energy Center i Värmland. Solelen kommer att säljas i portioner om 100 kWh/år och är ett miljöval som kunden gör till sitt elavtal.

- Att börja sälja solel från en storskalig solcellspark är en viktig markering för framtiden och efterfrågan är stor. Därför säljer vi det i portioner om 100kWh/år, på så sätt ger vi fler kunder möjlighet att göra ett miljöval i form av solel. Men på sikt är ambitionen att kunna erbjuda större portioner, säger Fredrik Landahl, chef för elhandeln på Fortum.

Fortum driver omställningen till framtidens solekonomi, en ekonomi som utgår från energi producerad utan dagens problem med knappa resurser och utsläpp av växthusgaser. Solenergi är en viktig faktor i framtidens energisamhälle, men bioenergi, vindkraft, vågkraft och krafvärme är också viktiga beståndsdelar.

Utöver att kunderna kan köpa solel har Fortum börjat sälja färdiga solcellspaket, paket som inkluderar både solceller, installation och montering. Fortum är också världsledande på hållbar kraftvärme och i år har man börjat bygga världens största vågkraftspark på svenska västkusten tillsammans med företaget Seabased.

Solcellsparken i Glava i Värmland, som består av 500 solcellsmoduler, är en forskningsanläggning som producerar upp till 100 000 kWh el per år och är en av de största i Norden.
Läs mer om Glava på glavaenergycenter.se.

Läs mer på fortum.se

För mer information, kontakta gärna Fredrik Landahl, chef för elhandel på Fortum, tfn 076-855 91 47
Christina Almgren
, presschef Fortum Sverige, tfn 072-515 78 06

Citat

Att börja sälja solel från en storskalig solcellspark är en viktig markering för framtiden och efterfrågan på solel är stor. Därför säljer vi solel i portioner om 100kWh/år och på så sätt ger vi fler kunder möjlighet att göra ett miljöval i form av solel. Men på sikt är ambitionen att kunna erbjuda större portioner.
Fredrik Landahl, chef för elhandeln på Fortum