Nu startar Älvstädningen 2024 – Sveriges största samlade satsning för renare älvar

Den 24–25 augusti genomförs för tolfte året i rad projektet Älvstädningen runt om i Sverige, där över 3000 idrottsungdomar samlas för att städa längs åtta svenska älvar. Projektet är ett samarbete mellan Städa Sverige och Fortum och sker i de kommuner där Fortum har vattenkraftverk. Sedan starten för Älvstädningen har ungdomar, med den olympiske mästaren Björn Ferry som inspiratör, hittills befriat älvstränderna från närmare 300 ton skräp. I år finns även ett nytt tävlingsmoment med möjlighet för en idrottsförening att vinna dubbel ersättning för sitt städuppdrag.

Årets Älvstädning genomförs med hjälp av runt 150 idrottsföreningar som engagerar drygt 3 000 ungdomar som städar längs åtta av landets älvar och deras avrinningsområden - Indalsälven, Ljungan, Ljusnan, Dalälven, Norsälven, Klarälven, Byälven och Gullspångsälven. För städinsatsen får föreningarna en ersättning från Fortum som blir ett uppskattat tillskott för lagkassan och ett bidrag till att den lokala ungdomsidrotten utvecklas. Samtliga deltagare genomgår en digital miljöutbildning inför städningen för att få mer kunskap om sin värdefulla miljöinsats.

– Det är viktigt att vi tar hand om våra svenska älvar och håller dem fria från skräp. Tack vare älvarna får vi vattenkraften, som står för hälften av Sveriges elproduktion och är en viktig fossilfri energikälla som behövs i Sveriges klimatomställning. Genom Älvstädningen kombinerar vi en konkret insats för skräpfria älvar samtidigt som vi kan ge tillbaka till idrottsföreningarna och bidra till en levande ungdomsidrott, säger Peter Strannegård, VD Fortum Sverige.

Älvstädningen har hittills samlat in närmare 300 ton skräp. Förutom det vanligaste som är plastförpackningar hittas även rostiga bildelar, kassaskåp, elektronik, metallskrot, cyklar och bildäck.

– Det är tydligt att ett projekt som Älvstädningen behövs. Varje år blir vi lika förvånade över hur mycket skräp som ungdomar städar bort, och vi tror inte att årets städning blir ett undantag. Idrottsungdomarnas engagemang är fantastiskt och skapar, förutom mindre skräp längs med älven även god sammanhållning och kamratskap i gruppen, säger Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige.

Nyhet för året – tävlingen ”Fortums Älvkämpar” ger dubbel ersättning till idrotten

I år introduceras också den nya tävlingen ”Fortums Älvkämpar”, som alla deltagande idrottsföreningar kan vara med i genom sina sociala medier. För att delta publicerar föreningen eller en deltagare en bild eller film som fångar det oväntade skräpet, den vackra miljön eller ett starkt ögonblick under Älvstädningen 2024 och taggar Städa Sverige och Fortum samt hashtaggar med #älvstädningen. Fortum och Städa Sverige röstar fram en vinnande idrottsförening som prisas med dubbel ersättning för sitt städuppdrag.

För ytterligare information om Älvstädningen och tävlingskriterier besök webbplats:

Älvstädningen ger ren miljö och natur med Städa Sverige | Fortum

Årets deltagande föreningar hittar du som bilaga.

För ytterligare information kontakta:

Sofia Steinbock, projektledare Fortum, 076 025 17 28, sofia.steinbock@fortum.com

Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 073 058 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se