Ny chef för forskning och utveckling på Fortum i Sverige

Göran Hult har tillträtt tjänsten som chef för forskning och utveckling på Fortum och kommer att ansvara för koncernens forsknings- och utvecklingsfrågor i Sverige. Göran har mycket lång erfarenhet inom företaget, han var tidigare ansvarig för projektverksamheten på Fortum Värme och han har även varit chef för vattenkraften i Sverige och Finland. Närmast kommer Göran från Power-divisionen där han var Senior Advisor, med ansvar för divisionens samhällskontakter.

-  Efter att i många år varit verksam inom Fortums värme- och kraftproduktion i olika roller skall det nu bli väldigt spännande att få fokusera på utveckling och framtidsfrågor . Jag tror att min långa erfarenhet inom energibranchen kommer att vara värdefull i den nya rollen, säger Göran Hult.

-  Med sin gedigna kompetens och bredd kommer Göran att bli ett viktigt tillskott till Fortums arbete för utveckling mot ett hållbart samhälle säger Per Langer, VD för Fortum Sverige.

Förutom sin nya roll som ansvarig för R&D i Sverige kommer Göran Hult också fortsättningsvis att ansvara för Fortums delägande i de svenska kärnkraftverken i Oskarshamn och Forsmark

För mer information kontakta gärna: Göran Hult, forskning- och utvecklingschef, Fortum Sverige, tfn 070-344 54 98 eller Christina Almgren, presschef Fortum Sverige, tfn 072-515 78 06.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com