Ny presschef för Fortum Sverige

Christina Almgren har tillträtt tjänsten som ny presschef för Fortum Sverige. Christina är 42 år och har lång erfarenhet av press- och kommunikationsfrågor inom både privat och offentlig sektor. Hon kommer närmast från Nacka kommun där hon var kommunikationsstrateg och hon har tidigare bland annat varit informationschef för Svensk Bilprovning och kommunikationsansvarig inom Storstockholms lokaltrafik, SL.

- För mig som kommer utifrån innebär steget till energibranschen att det finns mycket att lära. Samtidigt ser jag det som en fantastisk möjlighet att kunna bidra till att sprida kunskap och intresse för en sektor som är så central för både privatpersoner och företag och som är mitt inne i ett stort förändringsarbete, säger Christina Almgren.

- Vi är väldigt glada över att välkomna Christina till Fortum. Hennes erfarenheter av andra branscher blir ett värdefullt tillskott till vår kommunikation, säger Fredrik Karlsson, kommunikationschef Fortum Skandinavien.

Christina Almgren nås på telefonnummer 072 - 515 78 06.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com