Ökad kundnöjdhet för Fortum i Svenskt Kvalitetsindex

I dag presenteras Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning av kundernas uppfattning om elleverantörerna 2006. För Fortums del är förbättringarna påtagliga jämfört med förra året.

 Det är glädjande att vårt ihärdiga arbete med att vårda och stärka kundrelationen ger resultat. Vi ser det som ett kvitto på vårt målmedvetna förbättringsarbete. Men det finns fortfarande mycket att göra och vi är självklart inte nöjda förrän våra ansträngningar ger ett högre resultat.
Det säger Christian Lundberg, Fortum Sveriges VD, i en kommentar till resultaten i Svenskt Kvalitetsindex 2006

Fortum ökar mest av alla elleverantörer när det gäller kundnöjdhet, prisvärdhet och produktkvalitet och på alla områden får Fortum högre betyg än i förra mätningen. Kundernas förväntningar, Fortums image i kundernas ögon, upplevd produkt- och servicekvalitet, prisvärdhet samt kundlojalitet visar alla på högre betyg.

Under de senaste åren har Fortum genomfört förbättringar på en rad områden som ger trygghet för kunderna. Bland annat;

• Fortums kundgaranti
• Fortums prisgaranti
• Fortums bytesgaranti
• Förstärkt kundtjänst
• Energihjälpen – Fortums kundsatsning på effektivare energianvändning
Ytterligare förbättringar är dessutom i full gång och fler planeras.

 Resultatet av årets SKI är mycket efterlängtat. Det visar att vårt arbete och vägval har varit helt rätt. Vi måste visa kunderna att de kan lita på oss, därför har vi infört garantierna. Energihjälpen är ett steg i samma riktning. Vi vill hjälpa våra kunder att använda energin smart. Och denna strategi ger resultat, vi har ökat antalet kunder stadigt sedan slutet av 2004, säger Gunilla Dyrhage, marknadschef Sverige, Fortum Markets.

 Under de senaste åren har branschen överlag fått lågt betyg av kunderna. I årets mätning får branschen bättre omdöme även om det är en försiktig ökning. Det är mot den bakgrunden särskilt tillfredsställande att Fortums position stärks i samtliga kategorier på privatkundsidan och bidrar till ökningen av hela branschens index, avslutar Christian Lundberg.