Ökad valfrihet för Fortums fjärrvärmekunder

Stockholmarna får nu möjlighet att välja mellan fem nya fjärrvärmeabonnemang. Fortums kunder får möjligheten att exempelvis jämna ut kostnaderna över året, binda den fasta kostnaden eller att välja ett abonnemang med en större andel rörligt pris. Ytterligare en fördel med fjärrvärmeabonnemangen är att de ger ännu bättre möjligheter att jämföra fjärrvärme med andra energialternativ.

De nya fjärrvärmeabonnemangen börjar gälla 1 januari 2012. Det handlar om en helt ny typ av abonnemang där kunderna själva kan påverka exempelvis hur stor del av energikostnaden som ska vara rörlig och hur stor del som ska vara fast. Kunderna väljer abonnemang utifrån fastighetens förutsättningar och utifrån hur aktiva de själva vill vara när det gäller fastighetens uppvärmning och energianvändning.

Målet är att erbjuda invånarna i en av världens renaste huvudstäder fjärrvärme, som det fortsatt mest kostnadseffektiva och miljövänliga energialternativet på marknaden.

- Satsningen ger kunderna ökad valfrihet och för oss är det viktigt att utveckla erbjudandet till våra kunder. Varje kund har unika förutsättningar och därför krävs nya abonnemang som låter kunderna anpassa fjärrvärmen efter just sina villkor. Satsningen ger våra kunder ökade möjligheter att påverka sina energikostnader och tydliggör fjärrvärmens styrka i förhållande till andra alternativ, säger Johan Tjernström, produktchef värme på Fortum.

Den nya satsningen innebär att den tidigare prislistan, som är fortsatt valbar fram till årsskiftet, kompletteras med fem nya fjärrvärmeabonnemang, alla skapade för att bättre kunna möta olika kunders specifika behov och önskemål.

De nya abonnemangen gör att det inte som tidigare går att ange någon generell prisförändring för fjärrvärmen. I abonnemanget Trygg som närmast motsvarar 2011 års normalprislista blir höjningen i snitt 3,5 procent under 2012. Höjningen kan i många fall bli lägre genom val av annat abonnemang. Den nya valfriheten betyder att kunderna precis som på andra marknader kommer att kunna styra sin totala kostnad bättre genom egna val - till exempel med val mellan fasta eller rörliga priser.

- Fortum Värme genomför nu en stor satsning där vi kontaktar de bostadsrättsföreningar som är våra kunder för en dialog där vi tillsammans diskuterar vilka val som är bäst för just den föreningen, avslutar markandschef Peter Mörke. Vår förhoppning är att vi tillsammans med våra kunder ska kunna optimera energianvändningen - vilket ger en kombination av trygghet, valfrihet och förutsägbarhet både för våra kunder och för oss.

De nya fjärrvärmeabonnemangen är:
Fjärrvärme Trygg
– abonnemanget erbjuder Fortums kunder att köpa fjärrvärme på ungefär samma sätt som idag, baserat på årstidspriser som är högre på vintern och lägre på sommaren.
Fjärrvärme Aktiv – abonnemanget för de kunder som aktivt vill optimera sin energikostnad. Abonnemanget består till stor del av fasta kostnader som jämnar ut kostnaderna över året.
Fjärrvärme Flexibel – är anpassat för de kunder som vill köpa en liten del fjärrvärme som komplement och består nästan uteslutande av rörliga kostnader.
Fjärrvärme Invest 24/60
erbjuder kunderna att binda kostnaden under 2 eller 5 år genom förskottsbetalning av den fasta delen i priset.

För mer information kontakta:

Johan Tjernström, produktchef värme, Fortum Värme. Tel: 08-671 82 05  eller Jens Bjöörn, kommunikationschef, 0702-98 41 25

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.
Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com