Premiär för upplysta Älvsjöspåret – stockholmarnas nya elljusspår

Den 14 november invigs det nya elljusspåret i Älvsjöskogen, ett resultat av stockholmarnas direkta engagemang inom Ljusruset. Ljusruset är ett samarbete mellan Fortum, Stockholms Stad och Svenska Friidrottsförbundet där tre motionsspår i våras tävlade om bättre belysning. Över 3 500 personer sprang för Älvsjöspåret som därmed vann. Nu är upprustningsarbetet klart och spåret invignings både formellt och i form av en premiärtur.

Ljusruset är en del i Fortums belysningsprojekt, ett långsiktigt samarbete med Stockholms stad för att lysa upp mörka och otrygga platser. Vid tävlingen mellan de tre motionsspåren som arrangerades i april sprang över 7 500 personer för att påverka vilket motionsspår som först skulle få bättre belysning. Älvsjöspåret samlade över 3 500 löpare och vann därmed bidraget på 1,5 miljoner från Fortum. Pengarna har använts till att både rusta upp befintlig belysning och ersätta gammal belysning med ny. Belysningen blir nu energieffektivare och det nya elljusspåret i Älvsjö blir ett av Stockholm bäst upplysta motionsspår.

I samband med invigningen avslöjas även nästa steg av belysningsprojektet i Stockholm.

Intervjumöjligheter med personer på plats:

Sten Nordin, Finansborgarråd, Stockholm stad

Per Langer, VD Fortum Sverige, kan berätta mer om hur energibolaget arbetar med att förbättra belysningen för att göra Stockholm tryggare.

Yannick Tregaro var ambassadör för Älvsjöspåret i Ljusruset och är nu tillbaka för att springa premiärrundan av det nya elljusspåret.

Representanter från Hellas Friidrott, den lokala idrottsföreningen som hjälpt till att arrangera Ljusruset

Datum: Måndag 14 november 2011

Tid: kl. 18.00

Plats: Älvsjöspåret, vid ängen norr om Älvsjöskogen (Älvsjö)

Hitta hit: http://www.stockholm.se/-/Karta/?enheter=8ddac468da8a4b3c90510a1425533e9b&centerposition=6574894%2C1624955&zoom=4

Anmäl gärna ditt deltagande senast fredag 9 november: elin.axelsson@fortum.com

För mer information om Ljusruset och anmälan till premiärrundan: www.facebook.com/ljusruset

För mer information, kontakta:
Elin Axelsson på Fortum, tel: 0767-68 02 04

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com