Rekord i älvstädning – 30 ton skräp och 900 mil städade på en dag

Lördagens Älvstädar-SM, den största städinsatsen någonsin längs med Sveriges älvar, slog alla rekord. Ungdomslagen som deltog i tävlingen samlade in 30 ton skräp längs Ljusnan, Dalälven och Klarälven. Sammanlagt städade alla deltagare över 900 mil.

Sammanlagt 1 030 ungdomar och 60 lag deltog i städinsatsen. Genom att städa tjänar lagen en slant till sin förening samtidigt som de gör en insats för miljön. Vid Dalälven deltog 32 föreningar och en av dem var Borlänge Judoclub.

- Vi har samlat in runt 250 kilo skräp och då var mycket så stort att det inte gick att få ned i säckarna. Det konstigaste vi har hittat är nog en trasig printer och ett gammalt kylskåp, otroligt vad folk slänger, berättar Peter Nyvall som hade 20 ungdomar och ledare på plats där Dalälven rinner igenom Borlänge.

Skräpet som har samlats har sorterats in i fyra kategorier: Brännbart, icke brännbart, miljöfarligt avfall och pantbart. Säckarna samlas vanligen in av kommunens avfallsavdelning. Avfall som går att panta, främst tomflaskor, tar föreningarna hand om själva och kan därmed tjäna in mer pengar till sin förening.

- Det har verkligen varit roligt att se entusiasmen och hur fint ungdomarna samarbetar. Vi har diskuterat vad som går att återvinna och självklart är alla nyfikna på vem som vinner Älvstädar-SM, säger Hans Rohlin på Fortum.

Lagen tävlar samtidigt om segern i Älvstädar-SM, där det vinnande laget offentliggörs på fredag.

Det lag som lyckas värva flest miljösupporters vinner tävlingen. Vinnaren får 25 000 kronor extra till sin förening och dessutom stöder Fortum ett lokalt miljöprojekt längs med den älv där det vinnande laget har städat.

Älvstädar-SM är ett samarbetsprojekt mellan energibolaget Fortum och Städa Sverige, som är landets största operativa miljöorganisation. För Städa Sverige är tävlingen en central del älvstädningen och ett av många miljöprojekt som idrottsföreningar deltar i årligen.

För mer information, kontakta gärna Christina Almgren, presschef, Fortum, 072-515 78 06
Mats Wesslén, VD Städa Sverige, 0705-88 49 88

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.

Citat

Det har verkligen varit roligt att se entusiasmen och hur fint ungdomarna samarbetar. Vi har diskuterat vad som går att återvinna och självklart är alla nyfikna på vem som vinner Älvstädar-SM.
Hans Rohlin, Fortum