Ryssland har godkänt två Fortumprojekt för Gemensamt Genomförande (”Joint Implementation”)

Fortum har av det ryska finansministeriet fått godkänt för så kallat Gemensamt Genomförande (”Joint Implementation”) vid två anläggningar i Ryssland. Dels en ny enhet i Tyumens kraftvärmeverk, dels återuppbyggnaden av vattenkraftverket TGC-1 i Newsky. Gemensamt Genomförande innebär att ett företag kan finansiera projekt som minskar utsläpp i ett annat land och i gengäld erhålla utsläppsreduktioner.

De båda projekten, som följer Kyotoprotokollets Joint Implementation, kommer att minska utsläppen i Ryssland. Fortum kan utnyttja utsläppsreduktionerna (ERU) för att antingen täcka de egna utsläppen inom EU:s handel med utsläppsrätter eller sälja dem på marknaden. Den finska myndigheten måste dock slutligt godkänna att Fortum överför utsläppsminskningsenheter från Ryssland.

Den nya kraftvärmeverk som byggs av Fortum i Tyumen är det enda värmeproduktionsprojekt som godkändes i ministeriets urvalsprocess. Enheten, som invigdes i december 2010, har en produktionskapacitet på 230 MW el och 270 MW värme. Projektet kommer att minska växthusgasutsläppen med totalt cirka en miljon ton koldioxid under perioden 2010-2012. Denna nya enhet är en del av Fortums omfattande program för investeringar i Ryssland, som kommer att öka företagets totala elproduktionskapacitet med mer än 2 300 MW vid programmets slutår 2014.

Användningen av Kyotomekanismerna, som Joint Implementation, är en del av Fortums strävan efter att minska klimatförändringarna. Fortum arbetar för närvarande med ytterligare fem projekt i Ryssland som tillsammans med de nyligen godkända projekten förväntas minska utsläppen av växthusgaser med sammanlagt cirka 3,5 miljoner ton koldioxid under åren 2009-2012. Företaget har dessutom investerat sammanlagt 10 miljoner euro i två internationella kolfonder.

För ytterligare information kontakta; Agneta Molinder, presschef, Fortum Sverige tfn: 08 67 17134

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com