Så får Edeforsen god ekologisk status

Edeforsens kraftverk vid Ljusnan ligger i ett område med stora naturvärden. Fortum vill nu genomföra ett projekt som kommer att förbättra statusen på vattenmiljön vid verket från dålig till god ekologisk status. På så sätt uppfylls kraven enligt EU:s ramvattendirektiv. I dag inleds förhandlingarna i Mark och miljödomstolen.

Edeforsens kraftverk stod klart år 1920 senare byggdes även en reglerdamm i anslutning till verket. Anläggningen är uttjänt och arbetsmiljön lever inte upp till dagens krav framförallt vad gäller hantering av dammen. Nu planerar Fortum att riva det åldersdigna kraftverket för att ersätta det med ett nytt och effektivare. När den gamla reglerdammen rivs kan den ersättas med en ny där det blir möjligt att ordna fri passage för bland annat fisk såsom öring och harr.

"Om vi får tillstånd så kommer vi utöver att att ändra vattenregimen i forsen dessutom att restaurera forsen och återskapa en bra livsmiljö för fisk med möjlighet att vandra upp och ned förbi regleringsdammen. Det här projektet visar tydligt vad vi kan bidra med om vi får möjlighet att fortsätta investera för att utveckla vattenkraften", säger Hans Rohlin på Fortum.

För att kunna öka produktionen och därmed möjliggöra satsningen på Edeforsen vill Fortum avleda mer drivvatten för kraftproduktion från dagens 20 m³/sek till som mest 110 m³/sek. Tack vare större möjlighet att avleda mera vatten förbi forsen kan mer naturliga förhållanden återskapas i forssträckan. Större avledning innebär även att produktionen av förnybar el kan ökas från dagens 3 GWh till 23 GWh om året det vill säga mer än sju gånger.

"Vi är vet att projektet inte är helt okontroversiellt eftersom Edeforens kraftverk ligger utmed en skyddad älvsträcka. Men vår uppfattning är att projektet under genomförandet bara obetydligt kommer att påverka miljön och när det är klart så blir miljön så bra att vi uppnår miljölagstiftningens krav på god ekologisk status", avslutar Hans Rohlin.

För ytterligare information kontakta:

Hans Rohlin Fortum Power, tfn 0705 67 63 77

Jens Bjöörn, kommunikationschef för Fortums kraftproduktion i Sverige, tfn  0702-98 41 25

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 9 500 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.