Skellefteå Kraft och Fortum i samarbete om en av Europas största vindkraftparker

Skellefteå Kraft och Fortum har idag undertecknat ett samarbetsavtal avseende samägande av bolaget Blaiken Vind AB. Bolaget har inlett arbetet med att bygga en vindkraftpark i Blaikenområdet i norra Sverige. Fullt utbyggd, 2015, kommer vindkraftparken enligt planerna att bestå av upp till 100 vindkraftverk med en installerad effekt på 250 MW. Detta gör Blaiken till en av de största landbaserade vindkraftparkerna i hela Europa. Den årliga produktionen på 600-720 GWh/år motsvarar den årliga elanvändningen i 150 000 lägenheter.  Den totala investeringen uppgår till 3,8 miljarder kronor varav Fortums andel är 40 %.

Samarbetsavtalet innebär i korthet att Fortum går in som investerare till 40 procent i Blaiken Vind, medan Skellefteå Kraft äger 60 procent.

- För Skellefteå Kraft känns det som att vi närmar oss ett viktigt delmål. Vi har planerat för Blaiken sedan 2005. För oss har det varit viktigt att hitta rätt partner i projektet och Fortum kompletterar oss väl i arbetet med att realisera projektet, säger Anders Järvelä, Affärsområdeschef Elkraft Skellefteå Kraft.

Enligt planerna ska vindkraftparken byggas i etapper, med start 2011, och stå helt klar 2015. Redan under hösten kommer förberedande markarbeten påbörjas i området.

- Deltagandet i Blaikenprojektet är positivt för Fortum. Nu kan vi aktivt vara med att bygga en av Europas största vindkraftparker tillsammans med en mycket bra partner på en lämplig plats. De goda vindförhållandena lokalt tillsammans med det svenska certifikatsystemet som stödjer förnybar energiproduktion gör Blaiken till ett utmärkt investeringstillfälle för oss, säger Matti Ruotsala, Executive Vice President, Power Division, Fortum.

Utredningsarbetet visar att Blaiken har goda vindresurser, särskilt under vintermånaderna då elbehovet är som störst. Området i Blaiken har i den nationella vindkartläggningen som genomförts av Uppsala universitet pekats ut som ett mycket bra område för vindkraftproduktion. Ytterligare en fördel är att det tack vare existerande vattenkraft i området är enkelt och kostnadseffektivt att ansluta vindkraftverken till det nationella stamnätet.

För mer information kontakta:

Anders Järvelä, Affärsområdeschef Elkraft Skellefteå Kraft, tel 0910-77 26 01, mobil 070-556 02 36,

Catarina Hägglund, Informationschef Skellefteå Kraft, tel: 0910-772525, mobil 070-5111155

Agneta Molinder, presschef Fortum Sverige, tel; 0703 445 332

Göran Hult, Senior Advisor, Fortum Power, tel 0703 445 498

Fakta om Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft är en av Sveriges största elproducenter med en årlig produktion på cirka 4 TWh. Merparten av detta kommer från förnybara produktionskällor som vattenkraft, vindkraft och bio. Skellefteå kraft har som mål att öka sin produktion med 25 procent - från 4 till 5 TWh och Blaikenprojektet är ett viktigt steg för att nå målet.

Fakta om Fortum

Fortum är verksamt i Norden, Ryssland, Baltikum och Polen och är Nordens näst största kraftproducent. Den årliga elproduktion är knappt 50 TWh i Sverige och Finland och kommer främst från 260 vattenkraftverk och 10 kärnkraftreaktorer som Fortum är hel- eller delägare. I 2009 var 91 procent av den europeiska elproduktionen fossilfri. Blaikenprojektet blir Fortums hittills största vindkraftinvestering.