Starkt politiskt stöd krävs för att skapa en nordisk elhandelsmarknad

Den nordiska elhandelsmarknaden står på agendan när de nordiska energiministrarna träffas den 27 oktober. Marknadsintegration har redan identifieras som ett övergripande mål, men processen mot en verkligt harmoniserad elhandelsmarknad har hittills gått långsamt. Fortum håller helt med om fördelarna med en vidareutvecklad och integrerad nordisk elhandelsmarknad och betonar behovet av starkt politiskt stöd för att förstärka processen.

I maj i år överlämnade de regulatoriska energimyndigheterna i Norden (NordREG) en rapport till Nordiska ministerrådet där fördelarna för de nordiska konsumenterna med en harmoniserad elhandelsmarknad lyftes fram. I rapporten understryker NordREG att kunderna ställning skulle stärkas och att ett bredare utbud av produkter och tjänster skulle kunna erbjudas. Fortum håller helt med om fördelarna med en vidareutvecklad och integrerad nordisk elhandelsmarknad och betonar behovet av en tydlig politisk signal för att förstärka processen. “En stark signal från Nordiska ministerrådet skulle påtagligt underlätta processen. Vi är glada över att delta i ett fokuserat projekt som syftar till att skapa en verkligt nordisk elhandelsmarknad, säger Tapio Kuula, koncernchef och VD för Fortum.” Den nordiska elmarknaden utgör normen Den nordiska elmarknaden anses vara en av de mest avancerade och välfungerande i världen. Grossistmarknaden är integrerad, men elhandelsmarknaderna är fortfarande nationella, trots att de har varit avreglerade i över tio år. I dag erbjuder de nationella elhandelsmarknaderna de grundläggande funktionerna som exempelvis enkla och tillförlitliga leverantörsbyten, men det finns ett behov av vidareutveckling för att möta kundens behov snabbare och bättre. Dessutom måste elhandelsmarknaderna bidra till att motverka klimatförändringar och förberedas för framtida utmaningar. Elfordon, småskalig lokal elproduktion och smarta hus är exempel på områden som främjar energieffektivitet och hållbarhet. Elhandelsmarknaderna bör tillhandahålla det nödvändiga stödet och strukturen för att främja innovationer och effektivitet. Alla nordiska länder möter samma utmaningar - att tillsammans och harmoniserat utveckla elhandelsmarknaden skulle innebära ytterligare påtagliga fördelar. För vidare information: Esa Hyvärinen, Vice President ,Public Affairs tel + 358 10453224 Agneta Molinder, presschef Fortum Sverige tel +46 701 445332 NordREG:s rapport: Market design - Common end-user market