Storebrands globala branschjämförelse - Fortum rankat som mest ansvarsfulla energibolag

Fortum fick det bästa resultatet i den norska bankkoncernen Storebrand globala rapport över de mest ansvarsfulla bolagen inom energibranschen, som publicerades i går. Av de 53 utvärderade bolagen uppfyllde 14 kriterierna för Storebrands fonder. Bolagen bedömdes utifrån olika indikatorer inom områdena miljö- och samhällsansvar. I helhetsbedömningen utsågs Fortum till det bästa företaget för andra året i rad.

Fortum fick den högsta poängen inom området bekämpning av klimatförändringen, tack vare företagets omfattande åtgärder och den stora andelen förnybar elproduktion. Även FoU-investeringar i förnybar energi och teknologier för koldioxidinfångning omnämndes.
I år ingick även klimatförändringar som en ny huvudindikator i branschanalysen.

Fortum fick toppoäng även på det sociala området, särskilt inom delområdena bolagsstyrning, hälsa och säkerhet på arbetsplatsen liksom mänskliga och fackliga rättigheter. Även Fortums insatser för en aktiv dialog med viktiga intressenter uppmärksammades.
Bolag med störst påverkan och sämst hantering inom klimatförändringsområdet är diskvalificerade från alla Storebrands investeringar.

Storebrand genomför regelbundna analyser av bolag listade i Morgan Stanley Capital International World Index. Analyserna behandlar miljö- och samhällsansvar. De bolag som tillhör de främsta 30 procenten i Storebrands SRI-utvärdering (Socially Responsible Investments) tilldelas utmärkelsen "Storebrand Best in Class". Storebrand är en av pionjärerna inom utvärdering av företagsansvar hos investeringsobjekt och är en av världens främsta SRI-investerare.

Utöver utmärkelsen från Storebrand ingår Fortum även, som enda nordiska kraft- och värmebolag, i Dow Jones Sustainability and World Indexes. Dessutom ingår Fortum i Climate Disclosure Leadership Index (CDLI), bestående av 68 företag från Fortune 500 som utmärker sig i sin rapportering om växthusgasutsläpp och implementering av strategier för att minska klimatpåverkan. Fortum är det enda nordiska energibolaget även i detta index.

För vidare information:

www.storebrand.no