Stormen Emil orsakade strömavbrott för Fortums kunder på västkusten

Stormen Emil som inatt drog in över västkusten och södra Sverige orsakade strömavbrott för Fortums kunder i norra Halland och i Västra Götaland. Kl 06 imorse var ca 5 400 av Fortums kunder utan ström, men prognosen är att de allra flesta ska få tillbaka strömmen innan dagens slut.

- Vi ökade redan igår beredskapen för strömavbrott på västkusten, så vi kom snabbt igång med reparationerna. Under natten, när det fortfarande blåste hårt, fokuserade vi på att koppla om i elnätet. När det sedan ljusnade och vinden avtog något kunde vi snabbt gå ut och starta reparationsarbetet, säger Thomas Saubach, ansvarig för driften av Fortums elnät.

Problem efter stormen Emil har för Fortums del slagit hårdast mot norra Halland, runt Kungsbacka. Fortums elnät i Bohuslän och Skaraborg klarade sig bra. Det var ett fåtal fel på Orust/Tjörn under natten som kunde åtgärdas snabbt.

Vinden ser enligt SMHIs prognoser ut att mojna under dagen, och det innebär att vi kommer att kunna utföra vårt reparationsarbete fullt ut. Vi har tillgång till de resurser vi behöver, det är ca 60 personer ute och jobbar med reparationerna och de kommer att jobba länge ikväll.

Bedömningen vid lunchtid är att vi kommer att hinna åtgärda alla högspänningsfel under dagen, dvs de fel som påverkar många kunder. Det är först i eftermiddag som vi vet bättre hur mycket fel vi har att åtgärda på lågspänningsnätet, dvs det elnät som går till enstaka hushåll, men av de rapporter vi fått in så är bedömningen att det tyvärr kommer att vara ett mindre antal kunder utan ström fram till imorgon, säger Thomas Saubach.

Vi tar tacksamt emot information om ledningar som hänger ned eller ligger på marken. Dessa kan vara spänningsförande och får absolut inte vidröras. Information om sådana iakttagelser och om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Det aktuella driftläget kan följas via vår hemsida: fortum.se/stromavbrott eller via mobiltelefonen: www.fortum.se/stromavbrottmobil

För ytterligare information, kontakta:
Fortums pressjour, tfn 0200-81 88 10

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com