Stormen Svea: Inga längre avbrott för Fortums kunder

Stormen Svea blev inte alls lika allvarlig som befarat. Fortums elnätskunder klarade sig i princip helt utan längre strömavbrott.

Prognoserna på förhand talade om en storm med kraftiga vindstyrkor över framför allt västkusten. Men stormen Svea blev inte lika allvarlig som befarat. Under dagen har ett antal hundra av Fortums kunder drabbats av kortare strömavbrott, men vid 19.30-tiden på fredagskvällen hade samtliga Fortums kunder i de berörda områdena ström.

Prognosen för lördag morgon talar om fortsatt starka vindar och det finns en viss risk att det kommer drabba våra kunder.

- Vi kommer därför ligga kvar med en utökad beredskap om det skulle inträffa avbrott. Men den prognos vi har tyder på att det blir lite svagare vindar än vi har haft under dagen, säger Ola Mossberg som är störningsledare på Fortum Distribution.

Aktuellt läge finns på fortum.se/stromavbrott eller via mobilsidan fortum.se/stromavbrottmobil

För mer information kontakta gärna:
Fortums presstjänst 0200-81 88 10
Jonatan Björck, kommunikatör på Fortum Distribution 072-56 15 416

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.