Stormen Svea: Lägesrapport från Fortum kl 13

Stormen Svea har än så länge inte skapat några större problem för Fortums elnätskunder. Det är dock för tidigt att blåsa fara över, och den utökade bemanningen finns kvar under eftermiddagen.

Den ursprungliga prognosen från SMHI har under dagen förändrats. Vid 13-tiden blåste det omkring 17 m/s på flera håll på västkusten, men det hade inte skapat några omfattande avbrott.

- En del mindre fel har inträffat, när grenar blåst ner och hamnat på ledningarna. Vi har än så länge klarat oss undan större avbrott, säger Ola Mossberg som är störningsledare på Fortum Distribution.

Klockan 13 var antalet strömlösa kunder cirka 670, men av dem var ca 430 i Hälsingland och inte relaterade till stormen.

Aktuellt läge finns på fortum.se/stromavbrott eller via mobilsidan fortum.se/stromavbrottmobil

För mer information kontakta gärna:
Fortums presstjänst 0200-81 88 10
Jonatan Björck, kommunikatör på Fortum Distribution 072-56 15 416

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.