Stormen Svea: Lägesrapport från Fortum kl 8.30

Under dagen väntas hårda vindar dra in över västkusten och vidare österut i landet. Fortum har ökat sin bemanning för att hantera eventuella avbrott, både i fält, kundservice och i driftcentralen.

Den ursprungliga prognosen från SMHI har under morgonen förändrats och ser inte fullt lika allvarlig ut. Det finns fortfarande varningar för norra Halland och Bohuslän och just nu blåser byvindar på 24 m/s utanför Marstrand.

- Vi räknar med att det kommer bli störningar och avbrott för våra kunder, det återstår att se hur allvarligt det blir, säger Ola Mossberg som är störningsledare på Fortum Distribution.

- Vi har extra beredskap för västkusten, Skaraborg och Stockholmsområdet och följer nu utvecklingen noga, säger Ola Mossberg.

Klockan 8.30 var antalet strömlösa kunder cirka 250.

Aktuellt läge finns på fortum.se/stromavbrott eller via mobilsidan fortum.se/stromavbrottmobil

För mer information kontakta gärna:
Fortums presstjänst 0200-81 88 10
Jonatan Björck, kommunikatör på Fortum Distribution 072-56 15 416

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.