Stormvindar stör elförsörjningen i Fortums nätområden

Lägesrapport 2011-11-27 kl 19.00

Det blåser just nu kraftigt i Fortums nätområden. Kl 19.00 ikväll var ca 7.400 av Fortums kunder i framför allt Halland, Västra Götaland och Värmlands län utan ström. De starka vindarna fäller träd och grenar över elledningarna, vilket skadar elledningarna och orsakar strömavbrott.

Vi kommer under natten att jobba med omkopplingar i elnätet och reparationer i den omfattning som vädret tillåter och med hänsyn till medarbetarnas säkerhet. Så länge de hårda vindarna fortsätter kan det tillkomma nya fel. Detta innebär att det kommer att vara kunder som inte får strömmen tillbaka under natten, men imorgon bitti står vi redo att gå ut och reparera med full styrka.

Imorgon, så fort vädret tillåter, kommer vi också att flyga med en helikopter över elnätet för att snabbt få en samlad bild över läget.

Ledningar som hänger ned eller ligger på marken ska betraktas som spänningsförande och får absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om sådana iakttagelser och information om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Det aktuella driftläget går att följa via vår driftwebb: fortum.se/stromavbrott eller via mobiltelefonen: www.fortum.se/stromavbrottmobil

För mer information kontakta:
Carola Hjerthén, kommunikationsansvarig för driftstörningar, Fortum, telefon 070-641 55 27.