Stort intresse för den traditionsenliga laxutsättningen

Idag, den 18 maj satte Fortum, Stockholms stad och HEBA ut ca 10 000 havsöringsyngel i Strömmen och i morgon sätts ytterligare 12 000 laxyngel och 18 000 havsöringar ut. Det här är en tradition som pågått under många år och är för oss en symbol för vilken ren stad Stockholm är. Stockholmarna själva är också intresserade, trots vädret hade många nyfikna samlats vid strömmen utanför Operan.

- Att vi kan äta fisken som fångas i Strömmen är ett av flera bevis på att vi lever i en av världens renaste huvudstäder och det är något som delvis kan förklaras genom att vi använder lösningar som fjärrvärme och fjärrkyla. Genom att sponsra Stockholms stads utsättning av lax och havsöring i Stockholms ström så bidrar vi till att Stockholm fortsätter att sjuda av liv, även under ytan, det säger Marco Blixt, fiskeansvarig på Fortum

Tack vare fjärrvärmen har koldioxidutsläppen i Stockholm minskat med 70 procent sedan 1980 och idag så är 86 procent av Fortum Värmes fjärrvärme producerad med förnybar eller återvunnen energi. Och med Öppen fjärrvärme har datorhallar och livsmedelsbutiker potentialen att värma upp alla bostäder på Södermalm. Så genom att ta tillvara på energi som annars skulle gå till spillo och genom att använda fjärrkyla så fortsätter vi att utveckla och introducera lösningar för den hållbara staden. I Charge & Drive har vi en av de ledande lösningarna för laddinfrastruktur vilket är viktigt för att få ned och på sikt bort utsläppen från fordonstrafiken i staden. Allt detta är sådant som gör att vi har så bra vattenkvalitet att vi kan äta den fisk som tas upp ur Strömmen, mitt i stan.

Missade du dagens fisksläpp?
Då har du ny chans den 19 maj släpps laxyngel ut klockan 11 och på kvällen släpps havsöringar ut vid samma plats.

Marco Blixt, Fiskeansvarig Fortum Generation, tfn: 070-369 12 22, e-post: marco.blixt@fortum.com

Per-Oscar Hedman, Presschef Fortum Sverige, tfn: 070-214 75 45, e-post: per-oscar.hedman@fortum.com

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el samt värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum 4,75 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,35 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.