Svenskarna vill att staten satsar på elbilar

Fortum driver sedan ett drygt år tillbaka ett projekt som syftar till att förenkla introduktionen av elbilar i Sverige. En nyligen genomförd undersökning om elbilar visar att svenskarna anser att staten har en roll för utvecklingen av elbilar. 91 procent tycker att staten borde göra något för att öka antalet elbilar i Sverige. Främst vill svenskarna att staten ekonomisk ska stödja utbyggnaden av infrastrukturen för laddning.

Förra veckan lämnade Energimyndigheten en utredning kring elbilar till regeringen om att staten bör stödja utvecklandet av elbilar och laddstationer. Maud Olofsson och Centerpartiet vill också se en ökad satsning på elbilar berättade partiledaren vid en träff vid Norr Mälarstrand idag. Även svenskarna är positiva till att staten satsar på elbilar. Det är 91 procent som anser att staten borde göra något för att öka antalet elbilar, visar en undersökning som Fortum låtit genomföra för andra året om svenskarnas inställning till elbilar. Den genomfördes av undersökningsföretaget Cint i maj 2009 och 1026 personer i hela Sverige deltog. - Regeringen bör tillsammans med energibolag och biltillverkare arbeta för en framgångsrik och snabb introduktion av elbilar. Många länder har redan tagit initiativ och nu är det dags att även Sverige satsar på utvecklingen av elbilar. Det behövs olika typer av stöd och en standardisering för underlätta, säger Marie Fossum, projektledare för elbilsprojektet på Fortum. Kvinnor är lite mer positiva till elbilar än män. Det är 93 procent av kvinnorna som vill se ett statligt stöd för elbilar och 89 procent av männen. På vad för typ av statligt stöd svarar svenskarna att de främst vill att staten ekonomiskt stödjer utbyggnaden av infrastrukturen för laddning av elbilar. Det är 58 procent som vill se en sådan utbyggnad för att underlätta laddningen. - Det är glädjande att svenskarna önskar en större satsning på elbilsutvecklingen i Sverige. En ökad användning av el som drivmedel för bilar skulle ge stora miljövinster. En storskalig övergång till elbilar och laddhybrider skulle i praktiken leda till ett minskat koldioxidutsläpp på upp till 12 miljoner ton per år, vilket motsvarar Sveriges hela utsläppsmål för 2020, säger Marie Fossum. En annan typ av stöd svenskarna vill se är att staten bör stödja svenska bilföretags utveckling av elbilar. Nästan hälften av svenskarna vill också införa en elbilspremie vid köp av elbil. Även Energimyndighetens föreslår att stödet till elbilar ökas i relation till andra miljöfordon och att stödet ges i samband med bilköpet.