System för CO2-avskiljning utvecklas vid Meri-Pori kraftverk i Finland

Energibolagen Fortum och Teollisuuden Voima (TVO) har inlett ett projekt vid Meri-Pori kraftverk i Finland med målet att utveckla ett system för infångning och avskiljning av koldioxid. En analys av alternativa tekniker kommer att genomföras under 2008 och planeringen för att kunna implementera den valda tekniken i kraftverket inleds i början av 2009. Målet är att fatta ett investeringsbeslut 2011 så att systemet ska kunna vara i drift i Meri-Pori år 2015.

Meri-Pori stod färdigt 1993 och är ett koleldat kondenskraftverk. Den installerade effekten är 565 MW och de två ägarnas andel är 55% (Fortum) respektive 45% (TVO).

"Meri-Pori passar utmärkt för CO2-avskiljning eftersom det är ett stort kraftverk med modern teknik. Detta är ett viktigt steg för Fortum eftersom vi är fast beslutna att hålla våra utsläpp av växthusgaser bland de lägsta i Europa. Redan idag är över 80 procent av Fortums samlade kraftproduktion koldioxidfri, men enligt vår uppfattning kräver klimatförändringarna att alla koleldade kraftverk i framtiden utrustas med system för avskiljning av koldioxid. I och med det här projektet är Fortum en föregångare i den utvecklingen", säger Matti Ruotsala, chef för Fortums kraftproduktion.

"TVO producerar varje år 14,5 TWh CO2-fri el vid kärnkraftverket Olkiluoto. Det motsvarar 15 procent av Finlands samlade elförbrukning. Som minoritetsägare av Meri-Pori är detta koldioxidavskiljningsprojekt helt i linje med TVO:s långsiktiga mål", säger Pertti Simola, koncernchef för TVO.

Efter att koldioxiden fångats in kommer den att transporteras för slutlig lagring. Eftersom det saknas lämpliga platser att lagra CO2 i Finland kommer koldioxiden från Meri-Pori att skeppas utomlands för förvaring.

Fortum testar för närvarande CO2-avskiljning också vid företagets kraftvärmeverk i Värtan, Stockholm. Detta försök inleddes 2007 och bygger på en helt ny teknik som hittills har gett lovande resultat. Försöket fortsätter nu för att undersöka om tekniken är lämplig också i större skala.

Inom de närmaste dagarna kommer EU-kommissionen att presentera sitt förslag till lagstiftning angående avskiljning och lagring av CO2 (Carbon Capture and Storage, CCS), ett regelverk som särskilt kommer att inrikta sig på lagringsrelaterade krav. Dessutom är EU på väg att inleda ett program för stöd till försöksanläggningar för CCS i Europa. Mer än 80 procent av världens samlade energiproduktion kommer att baseras på fossila bränslen under de kommande decennierna. CCS kommer därför att bli en internationellt mycket viktig teknik.

För mer information om CCS, se www.fortum.se

Fortum Corporation
Koncernkommunikation