Telge Energi går samman med Fortum

Telge Energi har sedan snart ett år varit en del av Fortumkoncernen. Den första oktober tas nästa steg då Telge Energi och Fortum går samman. Under varumärket Fortum samlas nu kompetens, tjänster och innovationskraft för att säkerställa det bästa möjliga erbjudandet till kunder framåt. Tillsammans med Telge Energi blir Fortum en av Sveriges ledande leverantörer av energilösningar.

-Telge Energi är ett av Sveriges mest välkända elhandelsbolag med nöjda och lojala kunder. Genom att vi nu tar nästa steg för att fullt ut dra nytta av de synergier som finns mellan Telge Energi och Fortum kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, något som alla kunder kommer kunna dra nytta av, säger Fredrik Landahl, chef för Fortums svenska elhandel.

Samgåendet är i linje med Fortums nya strategi med utveckling och förändring av organisationen och anpassning av vårt erbjudande för att möta den framtida el- och energimarknaden. Samgåendet innebär bättre möjligheter att möta kundernas behov och förväntningar kommande år.

-För Telge Energis kunder innebär detta inga förändringar i avtalsvillkoren. Överföring kommer ske helt automatiskt utan att Telge Energis kunder behöver göra något. Alla kunder kommer under de närmaste veckorna att få mer information om vad samgåendet innebär, säger Fredrik Landahl.

För mer information, kontakta gärna
Elin Tibell, Presschef Sverige, Fortum, tfn 070-146 61 15, e-post elin.tibell@fortum.com

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se