Tioårigt avtal med Fortum om värme och kyla till Kulturhuset och Stadsteatern

Kulturhuset och Stadsteatern, lokaler på totalt 47 000 kvm, vid Sergels Torg hänger ihop när det gäller energiförsörjningen. Efter grundliga utredningar av alternativ för kylning och uppvärmning har förvaltaren Stockholms fastighets- och saluhallskontor tecknat avtal med Fortum Värme.

Förvaltaren beslöt att dels fortsätta med fjärrvärme, dels ansluta kulturbyggnaderna till fjärrkyla. Nu har ett tioårigt avtal slutits, som bland annat innebär att Fortum gör den nödvändiga investeringen i fastigheterna för fjärrkylan.

Fastighetschefen Mikael Forkner på Stockholms fastighets- och saluhallskontor är nöjd med avtalet, som löper från kommande årsskifte.

- Vi har fått bra priser med en samlad affär på det här sättet. Dessutom anser jag att fjärrkylan är det bästa, billigaste, miljövänligaste och driftsäkraste alternativet, säger Mikael Forkner.

- Det här är en viktig affär för oss, understryker Fortum Värmes marknadschef Peter Mörke. Affären är ett bevis på att Fortum klarar av att matcha andra bra alternativ, vårt erbjudande har varit det mest konkurrenskraftiga. Jag tror att man har uppskattat att vårt alternativ är enklare, säkrare och renare än de alternativ som har studerats, avslutar Peter Mörke

Det handlar om 47 000 kvadratmeter lokaler i hjärtat av Stockholm som behöver komfortkyla och värme. Byggnaderna har länge haft fjärrvärme medan kylningen skötts med ett eget, individuellt produktionssystem. I takt med att all energi blivit alltmer värdefull utredde fastighets- och saluhallsförvaltningen fyra alternativ för att minska de ökade kostnaderna för de båda husen. Bland annat studerade man värme ur bergggrunden, som blir användbar med elektriska värmepumpar, och en akvifär där vatten för energiutvinning lagras i Brunkebegsåsen. Valet föll på fjärrvärme och fjärrkyla från Fortum Värme.

Mikael Forkner, 070-472 7005
Peter Mörke, 070- 344 5799

Utsänt av Inge Telander, Fortum Värme/Kommunikation, tel 070-344 5155

Avdelningen Fastigheter vid fastighets- och saluhallsförvaltningen svarar för teknisk och ekonomisk förvaltning samt förädling av 850 000 kvadratmeter i stadens fastighetsbestånd. Stadshuset, Tekniska Nämndhuset, Kulturhuset/Stadsteatern och stadens tre saluhallar vid Östermalmstorg, Hötorget och Medborgarplatsen ingår i beståndet.

Med ledorden enklare, säkrare och renare levererar Fortum Värme miljöanpassad fjärrvärme, fjärrkyla, el och gas till företag och privatpersoner i Sverige. Verksamheten bedrivs i 16 kommuner, däribland Stockholm som är en av världens renaste huvudstäder. Bolaget omsätter 6,2 miljarder kronor och har 510 anställda.