Vårfloden 2014

Just nu är flödena i många av landets vattendrag betydligt högre än normalt och exempelvis Arvika har redan fått en försmak av vårflod. SMHI har utfärdat en klass 1 varning för området. Fortum förser löpande SMHI med underlag till prognoser för Värmland, och håller länsstyrelser och räddningstjänst underrättadet.

"Snösmältningen i Värmland och Dalarna har gett ovanligt höga vinterflöden som i södra och västra Värmland är lika höga som en normal vårflod. Även i norra Värmland och i Dalarna har mycket snö smält, men här räknar vi med att flödena kommer att sjunka innan snösmältningen åter tar fart och vårfloden startar", berättar Claes Kjörk som ansvarar för samordningen av vattenregleringsfrågor på Fortum.

SMHI lägger löpande ut information om aktuella flöden samt prognoser och eventuella varningar på sin site www.smhi.se. Just nu har de bland annat lag följande varning för delar av Värmland.

”Varning klass 1 höga flöden, i Byälven nedströms Glafsfjorden. På grund av snösmältning i kombination med regn har sjön Glafsfjorden stigit. Flödet i Byälven nedströms sjön uppe i nivån för varningsklass 1, höga flöden. Flödes väntas fortsätta öka under veckan men väntas inte nå upp i varningsklass 2.”

Vårfloden utgör många år en utmaning för såväl närboende till älvar och vattendrag som för räddningstjänst och vattenkraftsföretag. Fortum kommer liksom tidigare år regelbundet att gå ut med prognoser under vårflodsperioden.

För ytterligare information kontakta:

Claes Kjörk, ansvarig för samordning av vattenreglering på Fortums, tfn 019-603 06 42

Jens Bjöörn, kommunikationschef för Fortums kraftproduktion i Sverige, tfn  0702-98 41 25

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 9 900 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.