Värmlänningarna gillar sitt vattenkraftverk Edsforsen

Sedan i höstas har Fortums alla elkunder kunnat välja vilket vattenkraftverk de vill ha sin el ifrån. Det visar sig att värmlänningarna är ”sitt” vattenkraftverk trogna – Edsforsen blev snabbt fulltecknat. Sedan 1949 har Edsforsen bidragit till att lysa upp Värmland.

-På några månader har mer än tusen kunder valt ett vattenkraftverk och redan kan vi se vissa mönster. Först av alla att bli fulltecknat blev Edsforsen utanför Karlstad. Untra, vid Dalälvens utlopp, är mest populär hos stockholmare och våra yngre kunder, säger Fredrik Landahl, chef för elhandel på Fortum.

Det finns en tydlig tendens att välja ett vattenkraftverk som ligger nära bostadsorten. En kund sticker dock ut åt andra hållet. Kunden, som bor i Vancouver, har valt att få sin el levererad från kraftverket Rottnen i Värmland. Det är ett avstånd på nästan 727 mil fågelvägen. Där de yngre kunderna väljer ett av våra äldsta vattenkraftverk så väljer våra äldre kunder ett av våra absolut modernaste vattenkraftverk, det i Avestaforsen.

- Kanske är det så att våra äldre kunder kommer ihåg vad som låg bakom utbyggnaden av vattenkraft och därför gärna väljer ett vattenkraftverk som får symbolisera modern och rationell kraftproduktion säger Fredrik Landahl.

Bakgrund
Från och med oktober 2014 får alla Fortums elhandelskunder 100% vattenkraft utan extra kostnad. I det kraftsystem som växer fram är vattenkraften med sina enorma energilager i form av regleringsdammar i symbios med vind- och solkraften. Möjligheten att välja vilket vattenkraft elen ska komma ifrån är något som sker med hjälp av ursprungsgarantier från våra egna vattenkraftverk runtom i Sverige. Genom att välja vattenkraft kan en kund som exempelvis investerat i solpaneler få förnybar el i systemet oavsett väderlek.

För mer information, kontakta gärna
Fredrik Landahl, chef för elhandel på Fortum, tfn 076-855 91 47
Per-Oscar Hedman
, presschef Fortum Sverige, tfn 070-214 75 45

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el samt värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum 4,75 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,35 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.