Vi beklagar det korta strömavbrottet i Stockholm i eftermiddags

Vid 16-tiden drabbades våra kunder i Farsta, Hökarängen, Skarpnäck och Bagarmossen, Älvsjö, Sköndal och Gubbängen av ytterligare ett kort strömavbrott på ca 10 minuter.

-          Vi beklagar verkligen avbrottet. Bakgrunden är att en av de tre transformatorerna i ställverket i Högdalen sedan en tid är ur drift för reparation och den är tyvärr inte klar ännu. De återstående två transformatorerna räcker till kapacitetsmässigt men dessvärre löste ett skydd ut i samband med arbete i ställverket i eftermiddag. Exakt varför kontrollerar vi nu. Vi ber så mycket om ursäkt för det krångel våra kunder och stockholmarna haft på grund av detta, säger Johan Hedman, ansvarig för regionnätet i Stockholm.

Om någon kund i området fortfarande är helt eller delvis utan ström kan detta bero på ett annat fel. Dessa kunder ombeds därför att kontakta Fortums felanmälan 020-44 11 00.

För ytterligare information kontakta gärna Fortums presstjänst på telefon 0200-81 88 10.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com