Viking Bandy tog hem segern i Älvstädar-SM 2015

Sista helgen i augusti var det Älvstädar-SM då över 2000 ungdomar från 86 lokala idrottsföreningar tillsammans plockade upp 35 ton skräp utmed Ljusnans, Klarälvens, Dalälvens och Gullspångsälvens älvkanter. Längs Klarälven deltog fler än 300 ungdomar från 17 idrottsföreningar och tillsammans samlade de in 7 ton skräp. Viking Bandy tog hem förstaplatsen i Älvstädar-SM 2015 och vinner 25 000 kronor till föreningskassan.

Intresset för årets Älvstädar-SM har varit mycket stort, totalt var det 2025 ungdomar från 86 idrottsföreningar och 32 olika idrotter som deltog. Tillsammans samlade de in 35 ton skräp längs med de fyra älvarna Ljusnan, Dalälven, Klarälven och Gullspångsälven med biflöden. Längs med Klarälven plockade 17 ungdomsidrottsföreningar 7 ton skräp. Vinnaren av Älvstädar-SM är det lag som värvat flest supporters genom likes på kampanjsiten alvstadarsm.se. Förstaplatsen gick till Viking Bandy som vinner 25 000 kronor till föreningskassan. Ett besked som tas emot med glädje.

- Pengarna ska vi använda till att åka på ett träningsläger utomlands med vårt u14-gäng. Lägret ska genomföras inför nästa säsong och ungdomarna ska tillsammans med många föräldrar både träna och bada men framförallt ha kul tillsammans. En sak som vi ledare förundrades över på älvstädningen var att våra ungdomar är väldigt miljömedvetna och tyckte detta var väldigt roligt. Vi har som motto att bandy och träning ska vara kul och det har vi verkligen haft, säger Tomas Olsson, Ordförande Viking Bandy.

Detta var tredje året i rad som Älvstädar-SM genomfördes. Det är ett samarbetsprojekt mellan energiföretaget Fortum och idrottsrörelsens miljöorganisation Städa Sverige. För varje år har arrangemanget växt med fler deltagande ungdomsidrottsföreningar.

- Det är otroligt glädjande att se det växande lokala engagemanget hos alla de idrottsföreningar som under Älvstädar-SM gjort en fantastisk insats för miljön kring älvarna. Älvarna är viktiga både för Sveriges energiförsörjning och för friluftslivet. Att vi genom Älvstädar-SM dessutom kan bidra till föreningslivet känns väldigt bra, säger Per Langer, VD för Fortum Sverige.

Skräpet som har samlats in sorteras i fyra kategorier: Brännbart, icke brännbart, miljöfarligt avfall och pantbart. Säckarna samlas vanligen in av kommunen men avfall som går att panta, främst tomflaskor, tar föreningarna hand om själva och kan därmed tjäna ytterligare pengar till sin förening.

- Tänk om djur och natur kunde prata och tacka alla ungdomar som städat. Tillsammans samlade ungdomarna in 35 ton skräp längs älvarna, eller om man så vill, varsin gul säck proppfull med 17 kg skräp. Helt enormt. Lika roligt är det att vi har en kö av ungdomar som vill vara med nästa år, säger Mats Wesslén, VD för Städa Sverige.

Prisutdelningen kommer att ske i Vikings klubbhus vid Hagforsvallen klockan 17.00 på lördagen den 12/9.

Skräpanalys Älvstädar-SM
Diagrammet (bifogas som bild) är en sammanställning över skräpet som samlades in längst med älvarna Dalälven, Klarälven, Ljusnan och Gullspångsälven med biflöden under Älvstädar-SM 2015.
Källa: Städa Sverige

Om Älvstädar-SM
Älvstädar-SM är ett samarbetsprojekt mellan energibolaget Fortum och idrottsrörelsens miljöorganisation Städa Sverige, som är landets största operativa miljöorganisation. Älvstädar-SM, som går av stapeln för tredje året i rad, riktar sig till ungdomar som är aktiva i lokala idrottsföreningar längst med Dalälven, Klarälven, Ljusnan och Gullspångsälven. I årets Älvstädar-SM deltar över 2000 ungdomar från totalt 86 föreningar där 32 olika idrotter representeras. Genom att delta i Älvstädar-SM får varje lag en ersättning på minst 5000 kr för sin städinsats. Genom att delta har varje förening dessutom chans att vinna 25 000 kr. Vinner gör den förening som får flest älvsupportrar genom likes på kampanjsiten alvstadarsm.se.

Hittills har omkring 99 ton skräp lyfts från naturen och miljön tack vare ungdomarnas insatser i Älvstädar-SM, och av detta har 14 ton skräp samlats in längst med Klarälven. Skräpet som samlas in under Älsvstädar-SM, sorteras in i minst fyra kategorier: brännbart, icke brännbart, miljöfarligt avfall och pantbart.

Idrottsföreningarna som tävlade i Älvstädar-SM 2015 längs med Klarälven: Capoeira angola, Forshaga handbollsklubb, Forshaga Hockey, IFK Munkfors Fotboll, Finnskoga IF Skidskytte, Hertzöga BK, Ljusnäs VVO, Norra Ny Skytteförening, Torsby IF Handboll, Nordvärmlands FF, Solstaden Basket, Progress Löparklubb, OK Tyr Orientering, Sommaro IF, QBIK Fotboll, Viking Bandy

För mer information, kontakta
Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige, per-oscar.hedman@fortum.com, 070-214 75 45
Mats Wesslén, VD, Städa Sverige, tel. 070-588 49 88

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Fortums verksamhet är inriktad på CO2-fri och effektiv el- och värmeproduktion. Företaget erbjuder även energirelaterade produkter och experttjänster till privatkunder, industrikunder och energiproducenter. Fortums huvudmarknad är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum (exklusive den sålda nätverksamheten) 4,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,1 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 400 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors. www.fortum.se

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.