Fotografiska berättar sin historia i ny kampanj av Eriksberg

Nu filmatiseras drömmen och historien om Fotografiska, berättad av grundarna och bröderna Jan och Per Broman själva. Det är ölvarumärket Eriksberg, ny samarbetspartner till Fotografiska Stockholm, som presenterar filmatiseringen av En God Historia No. 8 – Ett fönster mot världen.

Under 2019 öppnar (till att börja med) både Fotografiska New York och Fotografiska London, men allt startade hemma i brödernas mörkrum med en pappa som arbetade åt Lennart Nilsson. Samme Nilsson som vid öppningen av Fotografiska för åtta år sedan klippte bandet medan bröderna stolta stod bredvid…cirkeln var sluten.

En av många historier som tål att berättas om Fotografiska och deras grundare bröderna Broman. Om att våga ta språnget och drivas av en stark vision, vilket vår partner Eriksberg fångar så fint på sitt sätt med filmen En God Historia No 8: Fönster mot världen, som nu släpps. Historien om hur allting startade är Jan och Per Bromans, grundarna av Fotografiska som även tar varumärket ut i världen.

Nu lyfter Eriksberg Alkoholfri hela historien i en ny reklamfilm för konceptet En God Historia. Ett koncept som syftar till att bjuda på något bortom ölet – mänskliga och inspirerande historier att dela över bordet.

– Eriksberg har i Fotografiska funnit en fantastisk samarbetspartner för att duka upp en upplevelse utöver det vanliga. Fotografiska är en plats för möten mellan människor och vi är oerhört stolta över att kunna både uppmärksamma och bidra till det, säger Johan Kikas, varumärkesansvarig för Eriksberg på Carlsberg Sverige.

Jan och Per Broman Fotografiska

Foto: Fredrik Hvass

Jan och Per Broman drömde ju om att ge fotografi en permanent mötesplats, bortom de exkluderande museerna och gallerierna. Historien tar oss hela vägen från mörkrummet i barndomens Salem till andra sidan Atlanten, med nya etableringar i såväl London som New York.

– Vi är ett fönster mot världen på många olika sätt, så upplever våra gäster Fotografiska. Att få följa Janne och Pers resa med sin starka passion, vision och värderingar är ju en väldigt god historia i sig. Denna resa som nu kommer generera fler mötesplatser i världen där människor möts genom fotografi, samtal, mat och dryck, säger Karl Skoog, CMO på Fotografiska International.

En God Historia No. 8 “Ett fönster mot världen” kommer att visas digitalt och i print, på tv och bio med start nu. Kampanjen är framtagen av den kreativa byrån Animal och produktionsbolag är Swim Club.

Fotnot: Förutom Lennart Nilsson ställdes även David LaChapelle och Annie Leibovitz ut vid öppningen av Fotografiska 2010. Innan dess var många skeptiska till bröderna Bromans dröm. Men nu är det väl känt att det finns ett sådant stort sug efter fotografi, denna konstform som så många gillar och berörs av.

Margita Ingwall
+46(0)70-456 14 61
margita.ingwall@fotografiska.se

Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Konceptet omfattar även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017, samt inspirerande lokaler för olika evenemang, en hyllad akademi och en butik med ett stort urval fotoböcker. Museets kärna är ett stort nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 170 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ställning i kontroversiella frågor och ta betydligt större ansvar – på fler områden – än vad konstinstitutioner normalt gör har Fotografiska haft ett tydligt inflytande och spelat en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt: att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan, ”To inspire a more conscious world”. Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen och museet har stolt offentliggjort expansionen till Whitechapel i London och Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen genom att skapa urbana mötesplatser där människor bjuds in att vistas och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.

Citat

Vi är ett fönster mot världen på många olika sätt, så upplever våra gäster Fotografiska. Att få följa Janne och Pers resa med sin starka passion, vision och värderingar är ju en väldigt god historia i sig. Denna resa som nu kommer generera fler mötesplatser i världen där människor möts genom fotografi, samtal, mat och dryck.
Karl Skoog, CMO på Fotografiska International.
Johan Kikas, varumärkesansvarig för Eriksberg på Carlsberg Sverige.