Fotografiska och Tele2 lanserar mobilfotoskola med videolektioner

Mobilkameran är idag ett viktigt verktyg för att prata och hålla kontakt med familj och vänner. I sociala medier delas över två miljarder bilder dagligen*, vilket tyder på att fotografering blivit ett av våra främsta uttryckssätt. Med det kommer också en vilja att bli bättre på att fotografera. Därför lanserar Tele2 och Fotografiska den digitala mobilfotoskolan ”Plåta med mobilen” med inspiration och tips. Där visar Fotografiska Akademins huvudlärare Göran Segeholm hur du tar bättre mobilbilder i tio videolektioner på 2-4 minuter.

Tre av fyra personer i Sverige använder mobilkameran flera gånger i veckan och personer i åldern 15-44 år föredrar att prata genom bilder snarare än genom telefonsamtal. Detta framgår i en undersökning som Tele2 låtit genomföra för att ta reda på hur svenskarna använder foto i sina mobiltelefoner. Appar som Snapchat och Instagram, där över 95 miljoner foton laddas upp dagligen*, tyder på att fotografering har gått från att vara en aktivitet för proffs med dyr utrustning, till att bli ett språk vi använder dagligen.

– Möjligheterna med uppkoppling gör att människor idag kan dela bilder på ett snabbt och enkelt sätt, oberoende av tid och rum. Genom Tele2s obegränsade uppkoppling och ett rikstäckande nät ger vi kunderna kraft att kommunicera på det sätt som de föredrar, och med initiativet ”Plåta med mobilen” hoppas vi kunna inspirera dem till att ta fler och ännu bättre bilder, säger Samuel Skott, chef för svenska konsumentmarknaden på Tele2.

Den digitala mobilfotoskolan Plåta med mobilen är ett initiativ från Tele2 i samarbete med fotomuseet Fotografiska. Från 17 januari kommer alla tio avsnitt finnas tillgängliga digitalt via plåtamedmobilen.se, där Fotografiska Akademins huvudlärare Göran Segeholm ger deltagarna verktyg för att fotografera bättre bilder med mobilen. Genom de två till fyra minuter långa lektionerna berörs frågor som ljus och skärpa, vilket fyra av tio svenskar anser är några av de största svårigheterna med mobilfoto. Även hur man förmedlar känslor genom bild, och hur man på bästa sätt fångar ögonblicksbilder.

Fotografiskas Akademins huvudlärare Göran Segeholm som i "Plåta med mobilen" i tio videolektioner ger tips på hur du tar bättre bilder med din mobilkamera. Foto: Knut Koivisto

– Den bästa kameran är den du bär med dig, och genom mobilen kan vi dela med oss av foton på ett smidigare sätt än tidigare. Och allt idag är foto – vi söker jobb, dejtar, äter, blir ihop och gör slut med foto. Men för att kunna förmedla känslor och historier behöver de vara genomtänkta, och det är inte så lätt som man kan tro. I Fotografiskas Akademi har vi med våra fotokurser fått tusentals människor att ta bättre bilder. Att i detta initiativ nu sprida kunskapen och inspirera till än mer lustfyllt fotograferande känns fantastiskt, säger Anna Hasselström, utbildningsansvarig på Fotografiska.

Trots fotografiets växande popularitet upplever många fortfarande en osäkerhet kring fotograferandet, vilket Tele2 och Fotografiska vill ändra på. En tredjedel tycker att deras bilder ofta blir misslyckade, och sju av tio upplever att de ofta behöver ta flera foton för att få en lyckad bild. För att ge nytt liv åt de foton där resultatet inte riktigt blev som förväntat och visa upp några av de vanligaste fotomisstagen, som många med ett leende kommer känna igen sig i, ska Tele2 och Fotografiska hylla dem i en utställning på Fotografiska i Stockholm.

Genom att skicka in sina bästa misslyckade foton till plåtamedmobilen.se har tävlande en chans att vara en del av utställningen ”Sveriges mest misslyckade mobilbilder” som kommer presenteras senare i vår.

– Det är av misstagen man lär sig och vi har väl alla försökt fånga ett ögonblick där resultatet blivit något helt annat än vi tänkt oss. Misslyckanden, som kan bli hur kul som helst, berättar en historia och visar vägen framåt hur en bättre bild skulle kunna tas, säger Anna Hasselström.

Plåta med mobilen besvarar de vanligaste frågorna om mobilfoto i tio lektioner:

• Hur pratar du genom bilder?
  • Vilken är den snabbaste vägen till proffsigare bilder?
  • Hur får jag mina bilder att kännas mer levande?
  • Hur tar jag bättre porträtt av mig själv och andra?
  • Vem får man fota egentligen?
  • Hur tar jag bättre bilder från resor?
  • Hur får jag maten att se godare ut?
  • Är mobilen lika bra som en vanlig kamera?
  • Hur gör jag så att bilderna inte blir för ljusa eller för mörka?
  • Hur fungerar mina bilder tillsammans med annan kommunikation?

Siffror om mobilfoto:

• Det är viktigare för människor att en bild som delas med vänner är fin, snarare än att den är rolig.
  • Nästan dubbelt så många kvinnor (42%) använder filter på sina bilder som män (26%).
  • Yngre personer i åldern 15-24 inspireras av bloggar och sociala medier i sitt fotande, medan personer i åldern 25-44 år tittar mer på vänners foton.
  • Svenskarna ser helst roliga bilder i sina sociala medier, följt av bilder på natur.
  • Bilder på kändisar är det svenskarna helst inte vill se i sina sociala medier.
  • Endast en tredjedel av svenskarna fotar på utlandssemestern.
  • En av tre anser att de inte har något intressant att posta på sociala medier och därför avstår från att göra det. Bland yngre personer i åldern 15-24 är den siffran över hälften (54%).

*https://www.socialpilot.co/blog/social-media-statistics

Presskontakt

Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/

Margita Ingwall pr&informationschef Fotografiska +46-70-4561461 margita.ingwall@fotografiska.se

Bilder med exempel på misslyckade mobilbilder tagna av Märta Thisner. Porträtt av Akademins huvudlärare Göran Segeholm taget av Knut Koivisto.

TELE2 SER DET SOM SIN STÖRSTA UPPGIFT ATT GÖRA DET MÖJLIGT FÖR ALLA ATT LEVA ETT MER UPPKOPPLAT LIV. Vi tror nämligen att det uppkopplade livet är ett bättre liv. Vi arbetar därför för att data ska bli mer tillgängligt för våra kunder oavsett när de behöver det eller var de befinner sig. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, innehållstjänster samt globala IoT-lösningar. Våra 17 miljoner kunder i åtta länder njuter av en fantastisk trådlös upplevelse genom våra prisbelönta nätverk. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2017 omsatte bolaget 25 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,4 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidorna i årsredovisningen 2017. Följ @Tele2group på Twitter för de senaste uppdateringarna. Den 5 november 2018 gick Tele2 samman med Com Hem-koncernen, en ledande leverantör av bredband, TV, play- och telefonitjänster till svenska hushåll och företag, med 1,45 miljoner kunder. Under 2017 omsatte Com Hem-gruppen 7,1 miljarder kronor. Det sammanslagna bolaget kommer att publicera sin första konsoliderade kvartalsrapport i februari 2018.