Hand to Hand-utställning ger nära kvarts miljon till Unicef

Under Fotografiskas utställning Hand to Hand fanns en pengainsamling till förmån för Unicefs viktiga arbete med WASH (Vatten, Sanitet och Hygien). Med generösa gåvor från besökande gäster och ett bidrag från Essity uppgick den totala insamlingen till 241 027 SEK.

Hand to Hand med Paul Hansens och Åsa Sjöströms bilder är en del i samarbetet mellan Essity och Fotografiska. Här lyftes bland annat den viktiga frågan om multiresistenta bakterier, vilket uppmärksammades stort i press. På detta sätt bidrog utställningen till att informera om hur god handhygien minskar bakteriespridning och på så vis kan bidra till mindre konsumtion av antibiotika.

Foto: @Åsa Sjöström/Hand to Hand

• Vi är glada över att samarbetet mellan ett företag som Essity och en kulturinstitution som Fotografiska har bidragit till att fler barn i världen nu får tillgång till rent vatten, sanitet och kunskap om hygien, säger Unicefs Sveriges generalsekreterare Véronique Lönnerblad.
    Foto: @Paul Hansen/Hand to Hand, Afganskt brunnshål

• Essity sätter stort värde på samarbetet med Fotografiska och gläds över att så många tagit del av utställningen och dess viktiga budskap om god handhygien. Vi är även glada över att så många bidrog till insamlingen och för den nytta Unicef kan skapa med dessa pengar, säger Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall-Björklund.
    Foto: @Åsa Sjöberg/Hand to Hand

• För oss finns det ständigt ett fokus att bidra till en mer medveten värld. Att genom berörande fotografi skapa uppmärksamhet kring denna viktiga fråga är ett utmärkt exempel på vårt engagemang, säger Margita Ingwall, PR- och informationschef på Fotografiska Stockholm.
    Foto: @Paul Hansen/Hand to Hand, Afganskt brunnshål

Margita Ingwall
PR&Informationschef
+46(0)70-456 14 61
margita.ingwall@fotografiska.se

Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Här finns även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017 som bjuder på hållbar njutning och magisk utsikt över vattnet. Dessutom en cool bar samt inspirerande lokaler för olika evenemang och konferenser, en hyllad foto-akademi och en butik med ett stort urval av fotoböcker. Allt samlat i det vackra Stora Tullhuset från 1910-talet.

Museets kärna är ett nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 190 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ansvar och ta ställning i kontroversiella frågor har Fotografiska ett tydligt inflytande och spelar en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt ”To inspire a more conscious world”, att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan.

Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen och expanderar till Telliskivii Creative City i Tallinn, Whitechapel i London och Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen och skapa mötesplatser där människor bjuds in att hänga och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.