Power of Hands med Malin Fezehai på Fotografiska

Power of Hands

FFL/Malin Fezehai/Essity

29 november 2019-9 februari 2020  Fotografiska Stockholm

Fotografiska For Life-utställningen Power of Hands med Malin Fezehais engagerande fotografi från olika delar av världen visar kraften av händer.

Dessa fantastiska verktyg med vilka vi berikar våra liv och når varandra, på mest gott – men också ont. Här finns det enkla grepp för oss alla som gör skillnad.

Essity är kunskapspartner i utställningen med insikter kring händernas betydelse för hygien och hälsa – det finns hopp.

Denna Fotografiska For Life-utställning i samarbete med vår kunskapspartner Essity visar Malin Fezehai i sina bilder ögonblick ur vardagen från världens alla hörn. I stilla ögonblick tillåts vi betrakta händerna som huvudpersoner – i all sin vardaglighet och samtidigt förunderlighet. Utställningen Power of Hands är en hyllning till händernas roll i vårt samspel med varandra – hur de genom vårt kroppsspråk utgör en av våra viktigaste uttrycksformer och hur de är våra verktyg när vi tar hand om oss själva och våra medmänniskor.

Foto: ©Malin Fezehai Sri Lanka

– Malin Fezehai är en ung prisbelönt eritreansk-svensk fotograf baserad i New York som har arbetat i över 30 länder i Asien, Mellanöstern, Afrika och Amerika, ofta med fokus på kulturer i förändring. Till exempel har hon på uppdrag av FN dokumenterat människor utsatta för extremism söder om Sahara, vilket resulterade i boken ”Survivors”. I Fotografiska For Life-utställningen Power of Hands visar Fezehais inkännande fotografi hur mycket av det djupt mänskliga som ständigt förenar oss, säger Lisa Hydén utställningsproducent Fotografiska International.

I Fezehais bilder möter vi handen som lugnar de egna nerverna, den som rör vid jord och natur och blir del av ett större sammanhang. Vi möter händer som skapar ord och bild, som syr klädesplagg eller lägger omsorgsfull make-up för att uttrycka kulturell tillhörighet, handen som fattar styret för livets första cykelfärd, som med ömhet flätar en medmänniskas hår eller möter havets droppar mot fingertopparna. Från flyktingläger i Libanon till filminspelningar i Brooklyn, från den kinesiska operan i Thailand till en hamn i Sri Lanka – resan går från hand till hand och väver oss människor samman.

Foto: ©Malin Fezehai Far Rockaway New York

– Mina händer är mina redskap i bildskapandet, men det betyder också mycket när jag fotograferar människor. Hur deras kropps uttryck fångas är lika viktigt som ansiktsuttryck. För att det kan kommunicera så mycket olika saker som ömhet, stolthet, glädje eller ledsamhet. Människor är lika och olika över hela världen på samma sätt som individer är lika och olika. Vi alla lever i samma värld men med olika verkligheter och jag försöker ständigt lära mig om olika människors liv, vare sig en person är en flykting, politiker eller musiker. Jag jobbar i många olika verkligheter och för mig är den mänskliga kontakten det viktigaste, säger Malin Fezehai.

Hygien- och hälsoföretaget Essity med sin rapport Hygiene and Health Report 2018-2019/Personal Well-being – Key to Public Progress”, är kunskapspartner till utställningen. För dem är utställningen en visuell resa över fyra kontinenter som speglar hur människor världen över lever sina liv utifrån värdeorden commitment/engagemang, care/omsorg, courage/mod och collaboration/samarbete. Där möjligheten att kunna tvätta händerna är en absolut nödvändighet för god hälsa.

Foto: ©Malin Fezehai Chihuahua, Mexico

Människans starka bindning till sina händer som relationsskapande märks tydligt i språket. Vi kallar att engagera sig att ”ta tag i saker”, att bry sig om en annan är att ”ta hand om”, medan när någon har mod att visa ansvar tar de ”hand om saken” och när vi i samarbete lyckats skapa en överenskommelse så ”tar vi i hand” på det. På bara en dag kommer våra händer i kontakt med mängder av föremål och platser, liksom oss själva och andra människor. Vi ger och vi tar med dessa fantastiska verktyg med vilka vi når varandra. Oavsett var vi bor på jorden. Evolutionärt är det också de som har förmåga att samverka som bäst överlevt, de som lyckas skapa samhörighet och sammanhang vilket ger den viktiga känslan av meningsfullhet.

– Power of Hands hyllar ett av människans viktigaste verktyg. Om vi använder händerna på rätt sätt kan vi stärka och hjälpa varandra, vi kan rädda liv. Men händer är också en källa till spridning av infektioner om de inte hålls rena. Essity sprider kunskap om vikten av god handhygien som kan förhindra infektioner. Vi vill att varje besökare av utställningen blir en ambassadör för god handhygien. Genom samarbeten når vi fler människor. Ju fler vi är desto mer kan vi förebygga spridning av infektioner och öka välbefinnandet i världen, säger Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på Essity.

Foto:  ©Malin Fezehai IDP camp, Batticaloa Sri Lanka

Detta då många människor saknar kunskap om och tillgång till möjligheter för att hålla god hygien. Orena händer är en av huvudanledningarna till spridning av några av världens mest smittbara sjukdomar och utvecklingen av multiresistenta bakterier, växande problem världen över med hälsokonsekvenser vi bara sett början på. Tillgång till rent vatten och sanitet och utbildning om vikten av god handhygien är essentiellt världen över – bakterier känner inga gränser. Men ser vi till att vara noga med allas vår handhygien kan vi göra skillnad direkt.

. I utställningen bidrar han med sina reflektioner kring den livsavgörande frågan om multiresistens som Power of Hands bidrar till att lyfta upp och sätta fokus på.

– Vi behöver starkare globala samarbeten för forskning och utveckling av nya läkemedel – som tas fram på ett hållbart sätt och som når ut till alla som behöver dem. I annat fall kommer miljontals människor dö i infektionssjukdomar – sjukdomar som vi vant oss vid att snabbt kunna bota med hjälp av antibiotika. Resistenta bakterier ger redan ett ökande antal dödsfall i blodförgiftning (sepsis) och om vi inte kan vända trenden finns risk att sårinfektioner och lunginflammation åter blir dödliga. Alla måste bidra till att minska onödig antibiotikaanvändning vid till exempel vanliga förkylningar. Tillgång till rent vatten och hygien måste öka världen över – så att infektionerna och behovet av antibiotika minskar, säger Otto Cars.

Denna Fotografiska For Life-utställning sker till förmån för UNICEFs internationella arbete med vatten, sanitet och hygien. Intäkterna kommer att kunna ge barn och deras familjer runt om i världen en möjlighet till överlevnad och hälsa.

Fotnot:

1.    Upp till 70 procent av sjukvårdsrelaterade infektioner kan reduceras genom förbättrade hygienrutiner.

Essity Hygiene and Health Report 2018-2019

2.    Varje US $1 investerad i vatten och sanitet genererar US $4.30 genom ökad produktivitet.

Essity Hygiene Matters Report 2016-2017

3.     Många (i snitt 74 procent) uppfattar vad multiresistenta bakterier betyder; 84 procent i Storbritannien och 64 procent i Frankrike. Men inte många känner till att bättre hygien är det mest effektiva verktyget för att i kampen mot multiresistenta bakterier.

Essity Essentials Initiative Survey 2018-2019

Fotnot: Fotnot: Pressbilder får ej beskäras och enbart användas för presspublicering fram till och med stängning av utställningen på Fotografiska.

Margita Ingwall
PR-chef
+46(0)70-456 14 61
margita.ingwall@fotografiska.se

Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Här finns även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017 som bjuder på hållbar njutning och magisk utsikt över vattnet. Dessutom en cool bar samt inspirerande lokaler för olika evenemang och konferenser, en hyllad foto-akademi och en butik med ett stort urval av fotoböcker. Allt samlat i det vackra Stora Tullhuset från 1910-talet.

Museets kärna är ett nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 190 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ansvar och ta ställning i kontroversiella frågor har Fotografiska ett tydligt inflytande och spelar en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt ”To inspire a more conscious world”, att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan.

Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen och har öppnat i Telliskivii Creative City i Tallinn och ska öppna på Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen och skapa mötesplatser där människor bjuds in att hänga och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.

Citat

Mina händer är mina redskap i bildskapandet, men det betyder också mycket när jag fotograferar människor. Hur deras kropps uttryck fångas är lika viktigt som ansiktsuttryck. För att det kan kommunicera så mycket olika saker som ömhet, stolthet, glädje eller ledsamhet. Människor är lika och olika över hela världen på samma sätt som individer är lika och olika. Vi alla lever i samma värld men med olika verkligheter och jag försöker ständigt lära mig om olika människors liv, vare sig en person är en flykting, politiker eller musiker. Jag jobbar i många olika verkligheter och för mig är den mänskliga kontakten det viktigaste.
Fotograf Malin Fezehai
Malin Fezehai är en ung prisbelönt eritreansk-svensk fotograf baserad i New York som har arbetat i över 30 länder i Asien, Mellanöstern, Afrika och Amerika, ofta med fokus på kulturer i förändring. Till exempel har hon på uppdrag av FN dokumenterat människor utsatta för extremism söder om Sahara, vilket resulterade i boken ”Survivors”. I Fotografiska For Life-utställningen Power of Hands visar Fezehais inkännande fotografi hur mycket av det djupt mänskliga som ständigt förenar oss.
Lisa Hydén, utställningsproducent Fotografiska International.
Power of Hands hyllar ett av människans viktigaste verktyg. Om vi använder händerna på rätt sätt kan vi stärka och hjälpa varandra, vi kan rädda liv. Men händer är också en källa till spridning av infektioner om de inte hålls rena. Essity sprider kunskap om vikten av god handhygien som kan förhindra infektioner. Vi vill att varje besökare av utställningen blir en ambassadör för god handhygien. Genom samarbeten når vi fler människor. Ju fler vi är desto mer kan vi förebygga spridning av infektioner och öka välbefinnandet i världen.
Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på Essity.
Vi behöver starkare globala samarbeten för forskning och utveckling av nya läkemedel – som tas fram på ett hållbart sätt och som når ut till alla som behöver dem. I annat fall kommer miljontals människor dö i infektionssjukdomar – sjukdomar som vi vant oss vid att snabbt kunna bota med hjälp av antibiotika. Resistenta bakterier ger redan ett ökande antal dödsfall i blodförgiftning (sepsis) och om vi inte kan vända trenden finns risk att sårinfektioner och lunginflammation åter blir dödliga. Alla måste bidra till att minska onödig antibiotikaanvändning vid till exempel vanliga förkylningar. Tillgång till rent vatten och hygien måste öka världen över – så att infektionerna och behovet av antibiotika minskar.
Otto Cars, senior professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, deltog som expert i FN:s samverkansgrupp om antimikrobiell resistens, grundade 2005 organisationen ReAct