Pressvisning Nick Brandt 21 maj

On This Earth A Shadow Falls Across The Ravaged Land

Inbjudan till pressvisning

Nick Brandt kommer till Stockholm och Fotografiska den 21 maj för att presentera och inviga den avslutande delen i trilogin om Östafrikas hotade djurliv.

Nick Brandts bilder berättar om en skrämmande verklighet där upp till 35 000 elefanter slaktas årligen. Noshörningshorn kostar mer än guld och det finns 75 procent färre lejon idag än för tjugo år sedan. I utställningen på Fotografiska visar Brandt en resa från drömmen om det som var till mardrömmen vi befinner oss i.

Nick Brandt On This Earth A Shadow Falls Across The Ravaged Land visas på Fotografiska 22 maj-13 september 2015.

Fotografiska
21 maj kl 13.00
Stadsgårdshamnen 22

O.S.A. och intervjuförfrågningar: Moa Abrahamsson Byström moa@bystrombalodis.se
070-7912000

Om oss

Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Konceptet omfattar även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017, samt inspirerande lokaler för olika evenemang, en hyllad akademi och en butik med ett stort urval fotoböcker. Museets kärna är ett stort nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 170 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ställning i kontroversiella frågor och ta betydligt större ansvar – på fler områden – än vad konstinstitutioner normalt gör har Fotografiska haft ett tydligt inflytande och spelat en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt: att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan, ”To inspire a more conscious world”.Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen och museet har stolt offentliggjort expansionen till Whitechapel i London och Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen genom att skapa urbana mötesplatser där människor bjuds in att vistas och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.