Freetrailer Group A/S kvartalsrapport Q1 2019/2020

Intäkterna under kvartalet ökade med 22 % till 11,2 miljoner danska kronor och EBITDA ökade med mer än 80 % till 1,6 miljoner danska kronor. Den positiva utvecklingen under första kvartalet 19/20 är i linje med ledningens förväntningar.

Freetrailer Group A/S avlägger redogörelse för Freetrailer koncernen för de första tre månaderna av räkenskapsåret 01 juli 2019 – 30 juni 2020.

Q1 KONCERNENS NYCKELTAL i 1 000 DKK (01 juli 2019 – 30 september 2019)

(inom parentes anges motsvarande period förra året)

• Nettoomsättning 11 196,2 (9 194,4)
  • EBITDA 1 601,2 (868,7)
  • Resultat före skatt 1 136,8 (259,6)
  • Eget kapital 12 118,9 (13 273,4)
  • EPS (Eearnings Per Share) 0,10 (0,02)
  • Soliditetsgrad 63% (63%)

Antalet uthyrningar steg med 27 % under första kvartalet 19/20 jämfört med samma period föregående år. En aktivitetsökning på 24 533 uthyrningar och med en stor tillväxt i Danmark och Sverige såväl som i Norge.

På liknande sätt ökade intäkterna med 22 % till 11,2 miljoner danska kronor jämfört med 9,2 miljoner danska kronor under samma period föregående år. Därmed är detta det andra året i rad som intäkterna ökar med mer än 20 % under årets första kvartal. Kv1 och Kv4, sommarhalvåret, är traditionellt sett Freetrailers viktigaste kvartal.

Rörelseresultatet (EBITDA) uppgår till 1,6 miljoner danska kronor under första kvartalet 19/20 jämfört med 0,9 miljoner danska kronor samma period föregående år, vilket är en ökning på över 80 %. Den positiva utvecklingen hänger ihop med en förbättrad effektivitet i en stärkt organisation.

Resultat före skatt var 1,1 miljoner danska kronor jämfört med 0,3 miljoner danska kronor samma period föregående år.

Freetrailer har en fortsatt solid kapitalstruktur med en soliditet på 63 % och en likviditet på 7,6 miljoner danska kronor.

Förväntningarna inför 19/20 står kvar

Den positiva utvecklingen under första kvartalet 19/20 är i linje med ledningens förväntningar och helårsförväntning- arna för 19/20 står kvar med en total intäktsökning på drygt 20 % till 42 miljoner danska kronor och ett resultat före skatt på 3,25 miljoner danska kronor, vilket motsvarar ett resultat på 2,5 miljoner danska kronor efter skatt.

Allan Sønderskov Darré, Group CEO & grundare

Philip Filipsen, Group CFO
E-post: pf@freetrailer.com

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat år 2004, med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, Pelican och Bilka för att nämna några.

Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 2,5 millioner människor använt sig av Freetrailers tjänst.

Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

Över 40 samarbetspartner

Över 250 avhämtningsplatser

Över 1 500 släpvagnar

Freetrailer har idag ett skalbart affärskoncept som bygger på en innovativ it-plattform med global potential. År 2018 noterades Freetrailer Group A/S på Spotlight Stock Market.