Freetrailer Group A/S kvartalsredogörelse Q3 2018/2019

Freetrailer Group A/S avlägger redogörelse för Freetrailerkoncernen för de första nio månaderna av räkenskapsåret 2018-07-01-2019-03-31.

Q3 KONCERNENS NYCKELTAL i 1000 DKK (2019-01-01 - 2019-03-31)
(inom parentes anges motsvarande period förra året)

• Nettoomsättning 7.464,2 (7.686,0)
  • EBITDA -1.201,6 (-89,1)
  • Resultat innan skatt -1.803,3 (-789,1)
  • Eget kapital 10.427,7 (2.881,3)
  • EPS (Earning per share) -0,20 (-0,17)
  • Soliditetsgrad 67% (26%)

KONCERNNYCKELTAL I 1000 DKK FÖR NIOMÅNADERSPERIODEN (2018-07-01 - 2019-03-31)
(inom parentes anges motsvarande period förra året)

• Nettoomsättning 24.646,0 (21.987,0)
  • EBITDA -911,0 (-1.197,1)
  • Resultat innan skatt -2.694,8 (-3.153,5)
  • Eget kapital 10.427,7 (2.881,3)
  • EPS (Earning per share) -0,29 (-0,69)
  • Soliditetsgrad 67% (26%)

CEO, Allan Sønderskov Darré har följande kommentarer till räkenskaperna; “Det är glädjande att konstatera att tillväxten hos kundomsättningen har fortsatt in i det tredje kvartalet och att den således fortsatt visar en tillväxt på inte mindre än 33 %.”

Antalet uthyrningar har även visat en god framgång under det tredje kvartalet. Den totala ökningen av antalet uthyrningar under årets första nio månader är nu uppe i 5,8 % jämfört med samma period föregående år. Att vi har kunnat öka tillväxten för antalet uthyrningar under det tredje kvartalet ska b.la. ses mot bakgrund av det ökade antalet Freetrailer-släpvagnar vi har tagit i bruk på marknaden under det tredje kvartalet och detta vittnar om ett fortsatt behov av Freetrailers tjänster, och att det fortfarande finns plats för ytterligare kapacitet.”

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER Q3 2018/2019 OCH EFTERFÖLJANDE PERIOD

• Den 15 januari 2019 4-årig avtalsförlängning med Bilka samt en ökning på 43 % av antalet släpvagnar levererade av stormarknadskedjan med Freetrailers elektroniska låslösning Freelock, vilken drivs via en app.
  • Den 27 februari 2019 Koncernens resultat i halvårsrapporten mottogs positivt av marknaden, och Q2-rapporteringen fick en god täckning i relevanta medier.
  • Den 2 maj 2019 Tillväxtökningen fortsätter i Sverige - senast med 13 nya samarbetsavtal. Detta är en tredubbling av partnerskap på den svenska marknaden under innevarande räkenskapsår.
  • Den 23 maj 2019 Fortsatt fokus på teknologi och utveckling av koncernens plattform, vilket nyligen ledde till en andra plats inom kategorin Årets bästa App vid FDIH’s E-handelspris.

För mera information om Freetrailer Group A/S, vänligen kontakta:
Allan Sønderskov Darré, koncern-vd och grundare

Kort om Freetrailer Group A/S Freetrailer är ett danskt teknologibolag, grundat år 2004, med syfte att göra det enkelt att boka och låna en släpvagn gratis via en delekonomisk it-plattform. Företaget erbjuder idag sina kunder en lösning som är helt självbetjänande via app och elektroniskt lås vilket ger kunderna full flexibilitet.

Konceptet har visat sig öka trafiken till butikerna på ett innovativt och annorlunda sätt och sedan starten har mer än 2 miljoner kunder lånat en gratis Freetrailer hos IKEA, SILVAN, Pelican Self Storage – eller från någon av företagets över 30 andra samarbetspartners i Norden. Företaget arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och en ytterligare internationalisering av konceptet utgör den andra.

Danska tidningen Børsen har tilldelat Freetrailer sju tillväxtgazeller i rad. Freetrailer har idag ett ytterst lönsamt och globalt skalbart företagskoncept som bygger på en välbeprövad och robust it-plattform.