Friluftsfrämjandet nominerade till Stora Kommunikationspriset 2021

Idag presenterade Sveriges kommunikatörer de 15 nominerade till Stora Kommunikationspriset 2021. Friluftsfrämjandet är en av tre finalister i kategorin ”Bästa förändringskommunikation” som delas för kommunikation som påverkat och förändrat.

–Vi är så otroligt glada och stolta över att bli nominerade till Stora kommunikationspriset, kategorin bästa förändringskommunikation. Det är en ära och en dröm! En stor eloge till våra ideella ledare som i en handvändning ställde om sin verksamhet för att visa att naturen håller öppet, och de 100 ledare över hela landet som dessutom agerade talespersoner för tidningar, radio och TV i en tid där deras kunskap behövde nå ut som mest, säger Adam Bergsveen, kommunikationschef Friluftsfrämjandet.

Den 17 mars 2020, precis när covid-19-krisen drabbade samhället, drog Friluftsfrämjandet igång sin största kampanj någonsin, #Skogsmulle30 day challenge. Kampanjen nådde uppskattningsvis 1 miljon personer i Sverige spreds till Finland och Japan med ett enormt gensvar.

Medialäget då dominerades av pandemins allvar och det eventuella kaos som hotade, samtidigt ställdes barnens aktiviteter in. Lekland, simhallar och annat stängdes helt eller kändes olämpliga att besöka, kontor flyttade hem och många jobbade med hemmavarande, lite snuviga men energifulla barn. Det var ett ansträngande läge, för många. Vi förstod snabbt att Friluftsfrämjandets kunskap behövdes, nu mer än någonsin, säger Adam Bergsveen.

Friluftsfrämjandet valde att agera och växla upp direkt. Prioriteringar justerades. Resurser flyttades. Nytänk och samarbeten sjösattes. Kommunikationen har skett tillsammans med Friluftsfrämjandets ideella ledare, via pressarbete (förtjänad synlighet i redaktionella medier), via Magasin Friluftsliv, nyhetsbrev, flera sociala medier, via gratis mini-magasin, via debattexter, spel, samt via Friluftsfrämjandets figur Skogsmulle.

De blev en anledning att komma ut, bryta med oron och stillasittandet och aktivera sig, tillsammans. Vi förstod att det vi gjorde var viktigt, men vi hade inte kunnat föreställa oss hur viktigt det skulle bli. Att i korthet sammanfatta alla de kommunikativa insatser som Friluftsfrämjandet gjort under året låter sig inte riktigt göras. Listan blir för lång. Men i grunden ligger en uppriktig och ögonblicklig ambition och strävan att nå så många som möjligt med  inspiration för friluftsliv och information om allemansrätten, säger Adam Bergsveen.

Sedan i mars 2020, och fortsatt under hela pandemin, har Friluftsfrämjandet fortsatt skapa bred och kontinuerlig kommunikation med fokus på att naturen är öppen och att alla bör nyttja friluftslivet.

Årets julklapp 2020 blev stormköket. Parkeringarna vid naturreservaten är överfulla, fortfarande ett år senare. Barnkalas, 50-årsfester och julafton firas vid en brasa i skogen. Det är onekligen så att under pandemin har befolkningen i Sverige valt naturen som plats, och verkligen nyttjat friluftslivet. Nybörjare som erfarna. Det är ett beteende som ändrades tidigt och som bestått. Och vi fortsätter kämpa på för att vårt samhälles nya relation till naturen ska bestå, och fortsätta utvecklas. Även efter pandemin, säger Adam Bergsveen.

Om Stora Kommunikationspriset

Stora Kommunikationspriset delas ut till personer och organisationer som har gjort stora insatser inom kommunikation under det senaste året. Priset delas ut i fem olika kategorier och vinnarna utses på en livesänd gala den 20 maj. I kategorin Bästa förändringskommunikation är Friluftsfrämjandet nominerade tillsammans med Polarbrödsgruppen och Region Gävleborg. Bästa förändringskommunikation

Belönar ett team i företag eller en organisation som under 2020 genomfört förändring som påverkat en eller flera av kategorierna medarbetare, organisation, kunder, samarbetspartner och/eller andra intressenter. Kommunikationens roll i förändringen har varit central givit resultat.

Kajsa Ljungberg, kommunikationsansvarig Friluftsfrämjandet, 0700-43 46 59
Kajsa.ljungberg@Friluftsframjandet.se

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen.  Med över 100 000 medlemmar, 7000 ledare, 300 lokalavdelningar, verksamhet i 400 förskolor och skolor, och skidskola i 80 skidbackar är Friluftsfrämjandet Sveriges största friluftsorganisation.

Citat

De blev en anledning att komma ut, bryta med oron och stillasittandet och aktivera sig, tillsammans. Vi förstod att det vi gjorde var viktigt, men vi hade inte kunnat föreställa oss hur viktigt det skulle bli. Att i korthet sammanfatta alla de kommunikativa insatser som Friluftsfrämjandet gjort under året låter sig inte riktigt göras. Listan blir för lång. Men i grunden ligger en uppriktig och ögonblicklig ambition och strävan att nå så många som möjligt med  inspiration för friluftsliv och information om allemansrätten.
Adam Bergsveen, kommunikationschef Friluftsfrämjandet