Friluftsfrämjandet tilldelas 7 miljoner från Postkodlotteriet

När Postkodlotteriet idag hade sin årliga utdelning får Friluftsfrämjandet 7 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att bekämpa samhällsutmaningar som psykisk ohälsa, stillasittande, segregation, miljöförstöring och bristande respekt för demokrati.

–Det organiserade friluftslivet spelar en viktig roll i samhället. I vår verksamhet används friluftsliv för att bekämpa stillasittande, segregation, psykisk ohälsa, miljöförstöring och bristande respekt för demokrati, för att bara nämna några aktuella samhällsutmaningar. Vi är mycket glada att få fortsatt stöd från Postkodlotteriet för att fortsätta det arbetet, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Friluftsfrämjandet.

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med nära 110 000 medlemmar är Friluftsfrämjandets Sveriges största friluftsorganisation.

–Det är våra ideella ledare, pedagoger, förtroendevalda och funktionärer som varje dag gör vår verksamhet möjlig, och varje enskild aktivitet unik. Det är skidskola i hemmabacken. Vandringar för daglediga. Träffar med Skogsmulle. Utomhuspedagogik i förskola och skola. Paddling, klättring, skridskor i parken, långfärdskridskor på sjön, fjällvandringar och mountainbiketurer. Hos oss finns lika många aktiviteter som människor som vill leda dem och visa andra ut i naturen, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Friluftsfrämjandet.

59 ideella organisationer fick i dag dela på över en miljard, 1 032 384 224 kronor, som cirka en miljon lottprenumeranter till Postkodlotteriet bidragit med under 2021. Postkodlotteriet startade i Sverige 2005 och har sedan starten genererat mer än 13 miljarder kronor till civilsamhället. Det är medel som i den allra största utsträckningen inte är öronmärkta, utan används av organisationerna där behoven är som störst.

–Det är de ideella organisationerna som bäst vet hur världen ska bli bättre för människor, djur och natur – i kriser som nu, men även via långsiktigt arbete. Svenska Postkodlotteriet kämpar för att generera ett så stort överskott som möjligt, det är vår styrka, säger Eva Struving, Managing Director på Postkodlotteriet.

–Många går med i lotteriet för att ha en möjlighet att vinna tillsammans med sina grannar. Men också för att vara med och bidra till ett bättre samhälle, säger Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet. Att överskottet går till ideella organisationer är ett viktigt skäl att stanna kvar länge i lotteriet.

Läs mer här: https://www.postkodlotteriet.se/valgorenhet/postkodeffekten/mer-valgorenhet---tack-vare-dig

Kontakt:

Erica Luuk, kommunikatör, Friluftsfrämjandet,
erica.luuk@friluftsframjandet.se, 073 3823185

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med ca 112
 000 medlemmar, 7000 ledare, 300 lokalavdelningar, verksamhet i 400 förskolor och skolor, och skidskola i 80 skidbackar är Friluftsfrämjandet Sveriges största friluftsorganisation.