Halvering av statliga stödet till naturreservat och nationalparker sedan 2017

Den statliga finansieringen av skötseln av naturreservat och nationalparker har minskat med 46 procent per område sedan 2017, visar Friluftsfrämjandets och Svenska Turistföreningens nya beräkningar. Konsekvenserna för vår mest värdefulla natur och friluftsinfrastruktur blir stora. Flera länsstyrelser tvingas till och med avveckla anläggningar.

Riksrevisionen bedömer i sin nya granskning Förvaltningen av skyddad natur att länsstyrelserna saknar resurser för att bibehålla naturvärdena och i stor utsträckning göra de skyddade områdena tillgängliga för besökare. Länsstyrelserna skjuter många nödvändiga åtgärder för friluftslivet och naturvården på framtiden.

– Naturen är svenskarnas viktigaste arena för motion, rörelse och välbefinnande. Att länsstyrelser tvingas avveckla friluftsinfrastruktur när vi ligger i världstoppen vad gäller stillasittande, är felprioriterat. Regeringens ambition att stärka folkhälsan är viktig och för att lyckas behövs nu satsningar på naturvård och friluftsliv i höstbudgeten, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Friluftsfrämjandet.

Riksrevisionen skriver i sin rapport att de flesta länsstyrelser har prioriterat ner servicen inom skyddade områden, till exempel städning av toaletter och sophantering. Många länsstyrelser tvingas till och med att avveckla friluftsanordningar eftersom pengar saknas. I rapporten framgår att länsstyrelser nu efterfrågar tydligare prioriteringar från regeringen om vilka friluftsåtgärder som ska prioriteras bort med tanke på budgetnivån.

– Vi får rapporter från hela landet att länsstyrelserna inte har råd att ta hand om naturreservat och nationalparker. Nu behöver vi se en höjning i höstbudgeten så att fler människor kan välkomnas ut i friluftslivet. Mer pengar behövs bland annat för vindskydd, vandringsleder, dass och grillplatser i svenska nationalparker och naturreservat, säger Maria Ros-Hjelm, generalsekreterare, Svenska Turistföreningen.

Friluftsliv är viktigt för folkhälsan. Hälsovinsterna för barn som vistas i gröna miljöer är välbelagda för såväl fysisk och psykisk hälsa och utveckling, visar en ny rapport från Folkhälsomyndigheten.

Tisdag den 20 augusti, kl 08-09, arrangerar Friluftsfrämjandet och STF webbinariet: Vad behövs för att Sverige ska kunna sköta om sina naturreservat och nationalparker? med Helena Lindberg, Riksrevisor, Lena Lakso, Revisionsdirektör, Emma Nohrén (MP), Ordförande för riksdagens Miljö- och jordbruksutskott och Elin Nilsson (L), miljö- och landsbygdspolitisk talesperson.

Fakta
Riksrevisionens granskning Förvaltningen av skyddad natur: www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2024-05-30-eftersatt-skotsel-av-nationalparker-och-naturreservat.html

Inflationssäkrade beräkningar av den statliga finansieringen av skyddade område:

Här finns pressbild på Kristina och pressbild på Maria.

För mer information och intervjuer, kontakta:
Pontus Björkman, sakkunnig friluftspolitiska frågor för Friluftsfrämjandet
pontus.bjorkman@friluftsframjandet.se, 073-77 11 850