Magasin Friluftslivs #3-2023 med ny partienkät: Starkt stöd för friluftslivet inför budgetpropositionen

I en alldeles ny partienkät från Magasin Friluftsliv finns ett starkt stöd för satsningar på friluftslivet. Tre av regeringsunderlagets partier vill höja anslagen till det organiserade friluftslivet. I dag landar Magasin Friluftsliv i 38 000 brevlådor över hela landet. Årets tredje nummer innehåller utöver partienkäten reportage om paddling, unga på mountainbike, vandring på Bohusleden, friluftsliv för barn med funktionsvariationer, och demokratiprojektet Activate som öppnar dörrar till förenings- och friluftsliv för utlandsfödda invånare. Dessutom tester av gummistövlar och skalbyxor.

Regeringens kommitté för främjande av ökad fysisk aktivitet föreslog i sitt slutbetänkande att det statliga anslaget till det organiserade friluftslivet ska fördubblas. I friluftsenkäten svarar tre av partierna i regeringsunderlaget - Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna - att de vill höja anslagen för att friluftslivet ska kunna aktivera fler människor. Liberalerna motiverar sitt svar med att ”friluftslivet främjar fysisk aktivitet genom hela livet och säkerställer inte minst fler friska år i livet.”

– I en tid när åtta av tio skolbarn inte rör sig enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer behövs alla insatser för att bryta den trenden. Med en fördubbling av anslaget till friluftslivet skulle organisationerna kunna göra särskilda satsningar på att nå de grupper i samhället som i dag rör sig mindre och saknar erfarenhet av friluftsaktiviteter. Så vi hoppas att regeringen tar med denna samhällsviktiga satsning i morgondagens budgetproposition, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Friluftsfrämjandet.

De fem andra riksdagspartierna svarar Kanske på frågan om ökat anslag till Svenskt Friluftsliv.

Med utgångspunkt i finsk forskning beräknas stillasittandet kosta det svenska samhället upp till 90 miljarder kronor per år. Kostnaderna drabbar inte enbart hälso- och sjukvården utan även kommuner och företag genom ökad sjukfrånvaro och lägre produktivitet.

Partierna vill få friluftsovana att röra sig mer i naturen
Partienkäten visar också att det finns en samsyn om friluftslivets positiva samhällsbidrag. Sju av åtta partier anser också att det är viktigt att fler friluftsovana får hitta rörelseglädjen i naturen. Moderaterna motiverar sitt svar med att ”det är viktigt att barn och unga får med sig en grundläggande kunskap om att vistas och röra sig i skog och mark, om allemansrätten och om olika situationer som vi kan ställas inför i naturen.”

– Med tanke på partiernas svar hoppas jag att riksdagsledamöterna och regeringen passar på att läsa nya numret av Magasin Friluftsliv som visar konkreta exempel på hur bland annat Friluftsfrämjandet arbetar för att öppna dörrar för barn med funktionsvariationer och utrikesfödda att hitta rörelseglädjen i naturen, säger Erika Enequist, chefredaktör för Magasin Friluftsliv.

Tidöpartierna öppnar för att återställa anslaget till skötsel av natur
Under våren har länsstyrelser över hela landet larmat om hur budgetnedskärningarna av anslaget till naturvård gjort det svårt att underhålla friluftsinfrastruktur. Exempelvis har bajamajor vid naturreservat stängts och resurserna inte räckt till för att underhålla vandringsleder.

På frågan om naturanslaget ska återställas i höstbudgeten 2023, svarar alla fyra partierna i regeringsunderlaget Kanske. Motiveringarna till enkätsvaren visar att de ännu inte har satt ner foten. Moderaterna hänvisar till att diskussioner om höstbudgeten pågår, Sverigedemokraterna vill se en anslagsnivå som säkerställer att vandringsleder och friluftsområden sköts om, Kristdemokraterna skriver att effekterna av den politik man driver alltid ska utvärderas och Liberalerna vill satsa på underhåll och utveckling så snart som ekonomin tillåter det.

– Nedskärningarna ger snabbt en negativ spiral. Friluftsanläggningar och skyddade naturområden förfaller och då ger sig färre människor ut. Antalet jobb både inom naturturism och naturvård minskar i tusental. Det är en utveckling som kan och behöver vändas, så att fler i stället lockas ut i friluftslivet, säger Erika Enequist, chefredaktör för Magasin Friluftsliv.

Klimat- och miljöministern har nyligen signalerat att anslaget kommer att höjas till 2019 års nivå.

Fakta
Läs hela nya numret här och chefredaktör Erika Enequists artikel om partienkäten och hela partienkäten här. Enkätfrågorna ställdes av Magasin Friluftsliv, som är Friluftsfrämjandets fristående medlemstidning, i slutet av juni 2023. De skickades till partiernas talespersoner/företrädare för friluftsfrågor och partiledarnas pressansvariga. Den 18 augusti kom de sista kompletterande svaren in.

Det organiserade friluftslivet samlar 1,8 miljoner medlemskap, ungefär hälften så många som idrottsrörelsen. Ändå uppgår det statliga budgetanslaget till friluftslivsorganisationerna till bara fem procent av idrottsrörelsens anslag.

Här finns slutbetänkandet från Kommittén för främjande av ökad fysisk aktivitet och en sammanfattning om friluftslivsfrågorna

I våras publicerade Folkhälsomyndigheten sin nya rapport om skolbarns hälsovanor. Bland 11-åringarna är det bara 14 procent av flickorna och 24 procent av pojkarna som når upp till rekommendationen om en timmes fysisk aktivitet per dag.

Här finns den brittiska forskningen om det ekonomiska värdet av investeringar i fysisk rörelse

Beräkningen av samhällskostnaden för stillasittandet, finns i denna kunskapssammanställning från Svenskt Friluftsliv (sid 17).

Här finns pressbilder på Kristina Ljungros

För mer information och intervjuer:
Kristina Ljungros, generalsekreterare för Friluftsfrämjandet, svarar gärna på frågor om partienkäten och budgetpropositionen. Erika Enequist, chefredaktör för Magasin Friluftsliv, på frågor om nya numret. För researchfrågor eller intervjuer med Kristina eller Erika, kontakta:
Pontus Björkman, sakkunnig friluftspolitiska frågor, pontus.bjorkman@friluftsframjandet.se, 073-7711850

Om Friluftsfrämjandet
Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med ca 110
 000 medlemmar, 8000 ledare, 300 lokalavdelningar, verksamhet i 360 förskolor och skolor, och skidskola i 80 skidbackar är Friluftsfrämjandet Sveriges största friluftsorganisation.

www.friluftsframjandet.se