Ny generalsekreterare för Friluftsfrämjandet

Kristina Ljungros är ny generalsekreterare för Friluftsfrämjandet. Kristina jobbar idag som generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet, och har tidigare engagemang i Röda Korset, RFSU och miljörörelsen. För Kristina är friluftsliv en mycket viktig del i samhällets arbete för folkhälsa.

–Jag är otroligt stolt och glad att få kliva på rollen om generalsekreterare för Friluftsfrämjandet och tillsammans med organisationen vara en del av lösningen på några av vår tids största folkhälsoutmaningar. Det ökade statsbidraget till friluftslivet är ett viktigt steg där politiken sett vikten av ledarlett och tillgängligt friluftsliv, men det behöver följas av ännu fler konkreta lösningar för att möta utmaningar som stillasittande, psykisk ohälsa, segregation och miljöförstöring, säger Kristina Ljungros, blivande generalsekreterare på Friluftsfrämjandet.

–Det är med stor glädje vi välkomnar Kristina Ljungros som generalsekreterare för Friluftsfrämjandet. Kristinas långa erfarenhet inom civilsamhället, både som förtroendevald, anställd och hennes erfarenhet av opinionsbildning och påverkan, tillsammans med ett väl meriterat ledarskap, innebär att hon kommer att vara en generalsekreterare som leder Friluftsfrämjandet till nya framgångar i vårt arbete för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen, säger Erik Lundvik, ordförande Friluftsfrämjandet.

Kristina arbetar nu som generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet, har tidigare haft uppdraget som vice ordförande på Röda Korset, ordförande för RFSU och har också en bakgrund inom miljörörelsen.

–Friluftsliv är glädje för mig, inte prestation. Jag växte upp i Norrbotten och Jämtland och har förstås varit mycket utomhus. Jag gick i Skogsmulle som barn och åker skidor, gärna telemark och tycker om att vandra. Men jag är ingen expert på det, utan har mycket jag vill lära mig och bli bättre på. Mitt barn gick skidskola med Friluftsfrämjandet i vintras, och jag blev verkligen imponerad av den verksamheten. Det finns väldigt mycket kunskap i Friluftsfrämjandet som jag ser fram emot att lära känna och ta del av och som skulle kunna ge glädje till många fler, säger Kristina Ljungros.

Kristina Ljungros tillträder som generalsekreterare på Friluftsfrämjandet den 1 februari.

Kontakt:
Kajsa Ljungberg
Kommunikationsansvarig Friluftsfrämjandet
kajsa.ljungberg@friluftsframjandet.se,

Om Friluftsfrämjandet
Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med ca 112
 000 medlemmar, 7000 ledare, 300 lokalavdelningar, verksamhet i 400 förskolor och skolor, och skidskola i 80 skidbackar är Friluftsfrämjandet Sveriges största friluftsorganisation.

www.friluftsframjandet.se