Pengar till friluftsliv ska öka rörelseglädje och psykisk hälsa

Friluftsfrämjandet får 7 miljoner av Svenska Postkodlotteriet till sin kärnverksamhet 2023. Stödet är ett viktigt bidrag till Friluftsfrämjandets uppdrag – att bidra till ökad folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen.

På bilden: Josefiina Ben Azzouz, ledare i Friluftsfrämjandet, Ginta Mikazane och Eva-Marie Nilsson, medlemmar i Friluftsfrämjandet och Maria Hellström, ledare i Friluftsfrämjandet.

– Tack vare dem som är med i Postkodlotteriet får vi ett viktigt stöd varje år till vår verksamhet. I en tid då stillasittande och psykisk ohälsa ökar bland unga är det oerhört välkommet så att vi kan fortsätta utveckla vår verksamhet för att bryta den trenden, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare på Friluftsfrämjandet.

Svenska Postkodlotteriet delar ut cirka en miljard kronor om året till ideella organisationer och är en av Sveriges största privata givare till ideell sektor. Under årets utdelning delade 60 organisationer på överskottet. Att Friluftsfrämjandet är en av dessa gör skillnad.

– Kostnaderna för stillasittandet i Sverige har nyligen beräknats till 90 miljarder kronor årligen och forskning visar att fysisk aktivitet ger samhället lägre kostnader för sjukvård och psykisk ohälsa. Här kan Friluftsfrämjandet bidra för att förbättra folkhälsan, bland annat tack vare stödet från svenska postkodlotteriets lottköpare, säger Kristina Ljungros.

Stödet från Svenska Postkodlotteriet kommer bland annat användas till att fortsätta utbilda ledare så att de kan ta med medlemmar på trygga äventyr runt om i landet och till att fler barn får ta del av utomhuspedagogik i skolan.

Friluftsfrämjandet under 2023

• Friluftsfrämjandet hade 2023 nära 110 000 medlemmar
  • Under 2023 anordnade Friluftsfrämjandet 7 388 ledarledda äventyr runt om i landet
  • 8 721 personer var 2023 engagerade som ledare i Friluftsfrämjandet, flera med många olika ledarkompetenser
  • Under förra året tog 8 271 förskolebarn del av Friluftsfrämjandets utomhuspedagogik genom I Ur och Skur, Skogsmulle i skolan och Skogshjältarna

För mer information, kontakta:

Ylva Ågrahn, pressansvarig Friluftsfrämjandet
E-post: ylva.agrahn@friluftsframjandet.se

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med ca 112
 000 medlemmar, 7000 ledare, 300 lokalavdelningar, verksamhet i 400 förskolor och skolor, och skidskola i 80 skidbackar är Friluftsfrämjandet Sveriges största friluftsorganisation.