Skogsmulle inviger Kullabergs första tillgänglighetsanpassade stig

Den 3 oktober invigs Björkerödsslingan i Kullabergs naturreservat, en tillgänglighetsanpassad stig på 800 meter framtagen i ett samarbete mellan Friluftsfrämjandet Helsingborg-Kullabygden, Länsstyrelsen Skåne, naturum Kullaberg och WillUt.

–Vi är så himla glada över att äntligen se den här stigen bli verklighet. Nu kan personer som sitter i rullstol, går med rullator, åker barnvagn eller av helt andra skäl känner sig tryggast på slätare underlag, också njuta av vår vackra natur här i Kullaberg. Att dessa möjligheter finns lägger hela grunden för att göra friluftslivet tillgängligt. Vare sig du vill ge dig ut själv, vill följa med Friluftsfrämjandet eller någon annan organisation ut eller vill bli ledare och själv leda en tur för andra. Nu finns alla förutsättningar att göra det här, och vi ser fram emot att se ännu fler initiativ som detta landet över, säger Lovisa Cederström, ordförande Friluftsfrämjandet Helsingborg–Kullabygden.

Länsstyrelsen Skåne har genomfört många åtgärder för att förbättra säkerheten och tillgängligheten i stigssystemet inom Kullabergs naturreservat. Björkerödsslingan är den första stigen som är tillgänglighetsanpassad för rullstol. Underlaget på stigen passar även extra bra för de som vill ta sig fram på ett jämnt och stabilt underlag.

Den folkkära figuren Skogsmulle, barnens vän i naturen, personal från Länsstyrelsen och ledare från Friluftsfrämjandet håller i invigningen, den 3 oktober, kl 10:00 på Södra parkeringen i Björkeröd på Kullaberg. Därefter får en gärna vandra på stigen och njuta av hösten och färgerna i Björkeröd.

Om stigen
Björkerödsslingan är en tillgänglighetsanpassad stig som är 800 meter lång. Underlaget passar extra bra för dig som vill ta dig fram på ett jämnt och stabilt underlag. Stigen går genom en hage där det är viss lutning och här finns två självstängande grindar. Ibland går det får och betar där så tänk på att visa hänsyn. Stigen har sin början och slut vid den här skylten. I anslutning till stigen finns det även grillplats, utetoalett och parkeringsplatser som är tillgänglighetsanpassade.

Kontaktpersoner för invigningen:
Lovisa Cederström, ordförande i Friluftsfrämjandet Helsingborg-Kullabygden, 0730-827697, lovisa.cederstrom@friluftsframjandet.se

Daniel Åberg, platschef på Kullaberg, Länsstyrelsen Skåne, 010-22 417 07,
daniel.aberg@lansstyrelsen.se

Kajsa Ljungberg, kommunikationsansvarig Friluftsfrämjandet, 0700434659
Kajsa.ljungberg@Friluftsframjandet.se

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med ca 110 000 medlemmar, 7000 ledare, 300 lokalavdelningar, verksamhet i 400 förskolor och skolor, och skidskola i 80 skidbackar är Friluftsfrämjandet Sveriges största friluftsorganisation.