Dopningskontrollera oss ännu mer

I sommar har två medlemmar blivit avstängda från Friskis&Svettis vid dopningskontroll.

De förbjudna preparaten har flyttat från tävlings- till motionsidrotten och gjort dopning till ett samhällsproblem. Över hälften av dem som fastnar i en dopningskontroll i Sverige i dag är gymtränande motionärer. Under 2010 kontrollerade Riksidrottsförbundet (RF) 3 550 elitidrottare och tävlingsidrottare samt 400 motionsidrottare. Totalt 42 personer straffades för brott mot dopningsreglerna. Mer än hälften var motionärer som inte tävlingsidrottar. Tio var medlemmar i Friskis&Svettis.

Med över en halv miljon medlemmar är Friskis&Svettis en del av många människors vardag, och en viktig del av samhället. Kroppsfixeringen accelererar och vi känner stark oro. Träningskompisar och andra som ser vältränade ut men inte alltid tränat på ett sjyst sätt, blir förebilder för unga. Folkhälsoinstitutet saknar säkra data om användare i Sverige men konstaterar att minst 10 000 personer har brukat dopningsmedel senaste året. Vi vill se ett mer kraftfullt agerande. Alla idrottsföreningar och de kommersiella träningsaktörerna måste vakna och inse att de förbjudna preparaten finns i alla träningsmiljöer.

Därför vill vi inom Friskis&Svettis att

1. RF ska dopningskontrollera oss ännu mer. Dagens 400 kontroller inom motionsidrotten är för få.
  2. alla träningsaktörer ska ha en antidopningpolicy och antidopningsansvarig
  3. alla idrottsföreningar ska ”vaccinera” sig enligt RF:s modell och utbilda föreningsstyrelserna.
  4. det lokala samarbetet mellan idrottsföreningar, gymkedjor, polisen, tullen och beroendecentrum ska utvecklas i hela Sverige.

Att dopa sig är dumt. Allt kan gå snett. Med kroppen, psyket, vännerna, jobbet, partnern och familjen. Varje gång någon säger nej till dopning har många människor, och samhället, vunnit en stor seger.

Friskis&Svettis har nolltolerans mot dopning. Den som ägnar sig åt dopning utesluts ur föreningen. Vi ska erbjuda en dopningsfri träningsmiljö till 100 procent.

Anna Iwarsson, generalsekreterare Friskis&Svettis
e-mail: anna@friskissvettis.se
telefon: 0704 65 00 59

2011-08-17