Förändring av Friskis&Svettis Riks ledning

Peter Wigert, generalsekreterare för Friskis&Svettis Riksorganisation, har sagt upp sig på egen begäran. Hans beslut har mognat fram under en tid. Som en tillfällig efterträdare har Anders Berg utsetts. Anders kommer att upprätthålla ansvaret för Riksorganisationen fram till dess att en ny permanent generalsekreterare finns på plats. Anders är idag styrelseledamot i F&S Riks men lämnar detta uppdrag under tiden som han är t f generalsekreterare

- Jag beklagar att Peter har valt att lämna F&S. Peter har initierat ett stort antal viktiga förändringsprojekt under sina dryga två år som generalsekreterare och har lyft upp flera viktiga frågor för att F&S ska kunna fortsätta att utvecklas. Exempel på det är ett starkare samarbete mellan våra föreningar och ett än starkare gemensamt erbjudande ut mot våra medlemmar, säger styrelsens ordförande Kia Orback Pettersson.

- Samtidigt kan jag konstatera att vi har utmärkta förutsättningar, med branschens starkaste varumärke och våra ideella föreningar som en trygg bas, att nu ta nästa steg i F&S utveckling mot att få än fler människor att vilja röra på sig, fortsätter ordförande Kia Orback Pettersson.

Peter Wigert kommenterar sin uppsägning:

- Tiden som generalsekreterare har varit fantastiskt kul, framför allt att få ha jobbat med så många underbara människor och viktiga frågor. Denna tid kommer alltid att finnas med mig, säger Peter.

Peter Wigert avslutar sin anställning per 2014-12-31. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny generalsekreterare har redan påbörjats.

För ytterligare information kontakta:

Kia Orback Pettersson, 070-559 11 21
Anders Berg, t f generalsekreterare, 073-322 44 01

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 529 579 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 41 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se