Friskis&Svettis breddar sin barnträning med yoga

Friskis&Svettis som sedan länge erbjuder rolig och lekfull träning för barn lägger nu till yoga i utbudet för de yngre medlemmarna. Som stöd till ledarna har Yogalådan tagits fram. I Yogalådan finns upplägg med olika rörelser samt andnings- och avslappningsövningar anpassade för barn upp till 12 år.

Träning för barn ska vara rolig, spännande, lekfull och omväxlande. Goda vanor grundläggs tidigt och om man som ung får uppleva rörelseglädje ökar chansen att man är fysiskt aktiv som vuxen.
– Barn har ett naturligt och spontant förhållningssätt till rörelse och i vår träning för barn och unga skapar vi förutsättningar för det, berättar Nina Forsberg, ansvarig för utvecklingen av träning för barn och unga på Friskis&Svettis.

På Friskis&Svettis finns sedan länge ett stort antal olika pass för barn och unga. Förutom familj-och knattejympa samt barntillåtna vuxenpass finns särskild juniorträning. Och nu finns det även yoga för barn upp till 12 år, antingen som ett eget pass eller som en del i annan barnträning.
– Det är mycket som är positivt med yoga för barn. Det är fysisk träning med fantasifulla övningar för ökad balans, rörlighet och styrka. Men det är också en lugn oas fri från prestation där träningen vävs ihop med andning, närvaro och fokus, säger Nina Forsberg.

Som stöd för de som ska leda Friskis&Svettis yoga för barn har ett särskilt inspirationsmaterial, Yogalådan, tagits fram.
– Med Yogalådan vill vi ge våra ledare övningar och upplägg som är anpassade för barn. Yogalådan innehåller en handledning, en rörelsebank samt andnings- och avslappningsövningar, förklarar Nina Forsberg.

Friskis&Svettis har även yoga i det ordinarie träningsutbudet för vuxna. Den bygger på den klassiska Hatha yogan och det finns tre olika pass: Yoga, Yoga energy och Yoga soft.

Nina Forsberg, utvecklingsansvarig Friskis&Svettis
E-post: nina.forsberg@riks.friskissvettis.se

Lars Pyk, PR-ansvarig
E-post: lars.pyk@riks.friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 512 641 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 40 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Barn har ett naturligt och spontant förhållningssätt till rörelse och i vår träning för barn och unga skapar vi förutsättningar för det.
Det är mycket som är positivt med yoga för barn. Det är fysisk träning med fantasifulla övningar för ökad balans. rörlighet och styrka. Men det är också en lugn oas fri från prestation där träningen vävs ihop med andning, närvaro och fokus