Friskis&Svettis har de mest nöjda motionärerna

För femte året i rad placerar sig Friskis&Svettis i toppen på Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lista över träningscenter. När andra träningsaktörer tappar ligger Friskis&Svettis kvar på samma höga nivå som tidigare. Utbud och personlig service är två viktiga faktorer som avgör hur nöjda de som tränar är.

Friskis&Svettis med 108 svenska föreningar och över 500 000 medlemmar är landets största idrottsförening och träningsaktör. I årets SKI-undersökning av kundnöjdheten för träningscenter ligger Friskis&Svettis i topp för femte året i rad medan flera andra aktörer får sämre betyg.

– SKIs mätning visar att vår idé om lättillgänglig träning för alla är uppskattad och att våra över 16 000 funktionärer och ledare gör ett fantastiskt arbete i föreningarna, säger Peter Wigert, generalsekreterare för Friskis&Svettis.

Det finns några faktorer som enligt SKI är extra viktiga när kunderna bedömer ett träningscenter. Det är servicen, som framför allt handlar om bemötande och engagemang, det är standarden på träningsanläggningen och det är träningsutbudet.

– Vi satsar mycket på både träningsutveckling och på utbildning av våra ledare. Det ger ett varierat träningsutbud som håller hög kvalitet och engagerade ledare som skapar och förmedlar rörelseglädje på passen och i gymmet, säger Peter Wigert.

Svenskt Kvalitetsindex lanserades 1998 och man har sedan dess genomfört regelbundna mätningar av bland annat kundnöjdhet och kvalitetsutveckling. Sedan 2010 mäter SKI kundnöjdhet för ett 40-tal branscher varav träningscenter är en. SKI använder sig av en betygsskala som går från 0 – 100. Ett betyg över 75 visar att kunden är mycket nöjd. Friskis&Svettis har i samtliga mätningar sedan starten fått ett betyg som ligger över 75. Årets undersökning bygger på närmare 1 100 intervjuer som genomfördes i april och maj. Läs mer om SKI och undersökningen på www.kvalitetsindex.se.

Peter Wigert, generalsekreterare Friskis&Svettis
E-post: peter@friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 529 579 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 41 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

SKIs mätning visar att vår idé om lättillgänglig träning för alla är uppskattad och att våra över 16 000 funktionärer och ledare gör ett fantastiskt arbete i föreningarna.
Peter Wigert, generalsekreterare