Friskis&Svettis och Lillsved fördjupar samarbete

Friskis&Svettis utbildar varje år över 2 000 ledare och tränare. En stor del av utbildningen sker på idrottsfolkhögskolan Lillsved som ligger på Värmdö utanför Stockholm. Friskis&Svettis och Lillsved har nu tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal som innebär att idrottsfolkhögskolan gör en miljoninvestering i en fördubbling av anläggningens gymyta.

På dagens gym, och i multihallarna som blir allt vanligare, samsas maskiner, skivstänger och hantlar med nya redskap som kettlebells, TRX-band, battle ropes och monkey bars för armgång. Möjligheterna till varierad träning har aldrig varit större och det märks tydligt hos Friskis&Svettis.

– En stor andel av våra 530 000 medlemmar väljer att träna individuellt i våra gym. Tack vare det nya avtalet med Lillsved får vi tillgång ett ännu bättre gym där vi kan utbilda de tränare som ska möta och inspirera våra medlemmar, säger Magnus Strömberg, som ansvarar för utvecklingen av individuell träning och gym på Friskis&Svettis.

Friskis&Svettis, som är Sveriges största idrottsförening, har över 16 000 ideella ledare, tränare och funktionärer. Varje år går över 2 000 personer någon av de 120 kurser inom träning och ledarskap som Friskis&Svettis arrangerar. Allt fler väljer att utbilda sig inom individuell träning och många gör det på Lillsveds idrottsfolkhögskola som har samarbetat med Friskis&Svettis i 15 år.

– Samarbetet är viktigt för oss eftersom det innebär att vi hela tiden måste utvecklas för att möta Friskis&Svettis krav. Det nya avtalet gör att vi kan modernisera vårt gym och fördubbla träningsytan till 500 kvadratmeter. Det innebär också att vi kan erbjuda nya tränings- och utbildningsmöjligheter för hela idrottssverige, tränings- och hälsobranschen samt för de som studerar på Lillsveds idrottsfolkhögskola, berättar Magnus Erstrand som är vd för Lillsved som ägs av Svenska Gymnastikförbundet.

Det nya avtalet sträcker sig fram till och med 2019 och innebär att Friskis&Svettis lägger en stor del av sina utbildningar på Lillsved.

– Lillsved kan erbjuda bra boende, god mat och en fantastisk tränings- och utbildningsmiljö. Tusentals Friskis&Svettis ledare har genom åren fått sin utbildning där, säger Magnus Strömberg.

Det nya gymmet som kommer att bestå av två våningar och är dubbelt så stort som dagens ska stå klart senast 31 mars 2016.

För ytterligare information:

Magnus Strömberg, utvecklingsansvarig Friskis&Svettis
E-post: magnus.stromberg@riks.friskissvettis.se

Magnus Erstrand, vd Lillsved
E-post: magnus.erstrand@lillsved.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 512 641 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 40 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Om Lillsved
Lillsved ägs och drivs av Svenska gymnastikförbundet (huvudägare), Riksidrottsförbundet och SISU idrottsutbildarna. Verksamheten har genom åren breddats så att det idag förutom folkhögskolans utbildningar, erbjuds kurser konferenser, läger, och vandrarhem. Sedan 1937 har det på Lillsveds folkhögskola utbildats tusentals ledare som är verksamma inom idrottsrörelsen och under de senaste åren, under parollen ”Lillsved coachar för livet”, i allt större grad även ledare för fritidssektorn och hälsobranschen. www.lillsved.se