Friskis&Svettis träningsnyheter 2015

2015 lanserar Friskis&Svettis tre stora träningsnyheter. Ett kampsportinspirerat fyspass, ett teknikenkelt styrkepass med mycket energi samt ett konditionspass med teamkänsla där gymmets olika cardiomaskiner används.

Träningstrenden är fortsatt stark och efterfrågan på pass med styrkeinriktning och träning i mindre grupper ökar. 2015 lanserar Friskis&Svettis tre nya pass med olika karaktär för att möta önskemålen från medlemmarna som blir allt mer intresserade av att prova nya träningsformer. En av nyheterna är Power Hour, ett styrke- och konditionspass med mycket energi.

– Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Man jobbar i sitt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir, berättar Magnus Strömberg, som ansvarar för utvecklingen av bland annat individuell träning/gym, box, cirkelfys och HIT på Friskis&Svettis.

En annan nyhet är Cardio Mix. Det är ett pass för de som vill träna kondition tillsammans med andra i en mindre grupp.

– I Cardio Mix använder vi gymmets olika cardiomaskiner, exempelvis löpband och roddmaskin, för att skapa ett utvecklande konditionspass med mycket teamkänsla, säger Magnus Strömberg.

Den tredje och sista nyheten har fått namnet Kamp. Intresset för kampsport i Sverige ökar stadigt och många är nyfikna på kampsportarnas allsidiga träning. Med Kamp vill Friskis&Svettis ge sina medlemmar en annorlunda, tuff och spektakulär men framför allt rolig träningsupplevelse. Inspirationen har hämtats från boxning, brottning, kickboxning och MMA.

Träningstrender 2015 enligt Friskis&Svettis

Allt fler tränar i smågrupper

Vi ser att allt fler väljer att träna tillsammans med andra i mindre grupper. Det kan vara med eller utan instruktör och både utomhus och inomhus. Till exempel kompisgäng som kör cirkelträning på gymmet på egen hand eller som tränar tillsammans inför ett lopp.

Pass med styrkeinriktning

Intresset för pass med styrkeinriktning är fortsatt stort. Gruppträningspass som Cirkelfys, Cirkelgym och Skivstång är populära och välbesökta. Även högintensiva pass som HIT lockar allt fler.

Hållbar träning

Allt fler vill ge träningen stort utrymme i livet. Och genom hela livet. Då behöver man investera i sin kropp och träna hållbart. Vi ser det på att intresset för den uppbyggande träningen växer. Exempel på det är core och yoga.

Motreaktion

Samtidigt som allt fler tränar allt mer växer en motreaktion. Tränar vi för mycket? Har utseendefixeringen tagit överhanden? Hur pratar vi om vår träning? Varför är det fortfarande så många som är fysiskt inaktiva? Det är några exempel på frågor som ställs allt oftare. Vi tycker att dessa frågor är bra och viktiga. Träning blir bäst när den görs med en skön känsla.

För ytterligare information:

Lars Pyk, PR-ansvarig
E-post: lars@friskissvettis.se

Magnus Strömberg, utvecklingsansvarig
E-post: magnus@friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 529 579 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 41 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Magnus Strömberg, utvecklingsansvarig Friskis&Svettis
Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Man jobbar i sitt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir.
Magnus Strömberg, utvecklingsansvarig Friskis&Svettis
I Cardio Mix använder vi gymmets olika cardiomaskiner, exempelvis löpband och roddmaskin, för att skapa ett utvecklande konditionspass med mycket teamkänsla.