Målet med träningen 2015 är bättre kondition och vardagsork

Nytt år innebär nya träningsmål för många. En undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Friskis&Svettis visar att bättre kondition och att orka mer i vardagen ligger i topp när svenska folket listar målen med sin träning för 2015.

Att få bättre kondition (44 procent), att orka mer i vardagen (37 procent) och att bli starkare (32 procent) är svenskarnas viktigaste träningsmål 2015 enligt en aktuell undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Friskis&Svettis. I undersökningen som gjordes i december deltog drygt 1 000 personer i åldern 18-74 år. Att många börjar året med nya mål och ambitioner för sin träning märks tydligt hos Friskis&Svettis 108 föreningar runt om i landet.

– Det är alltid mycket folk i gymmet och på träningspassen i januari. Många börjar året med höga ambitioner när det gäller träning, säger Magnus Strömberg, utvecklingsansvarig för bland annat individuell träning och gym på Friskis&Svettis.

Magnus Strömberg har fyra tips som gör att de höga ambitionerna kan bli till en god vana som håller hela året.

1. Träningen måste vara rolig annars blir den inte av. Prova därför olika typer av träning. Idag är utbudet så stort att det finns något för alla.
  2. Progression och variation är nyckeln till hållbar träning. Att gå ut hårt och bara öka fungerar inte. Det leder ofelbart till skador. Leder, muskler och senor tar stryk av hård och ensidig träning. Men genom att gradvis öka träningsdosen och att variera träningen håller kroppen.
  3. Träna med en kompis. Tillsammans kan ni peppa varandra om motivationen tryter.
  4. Boka in dina pass i kalendern och prioritera träningen. Har du inte tränat tidigare tar det några veckor innan det blir en vana.

Vad har du för mål/ambitioner med din träning för 2015?

Totalt Kvinna Man
Bas 1027 508 519
Få bättre kondition 44% 47% 41%
Orka mer i vardagen 37% 43% 32%
Bli starkare 32% 34% 30%
Träna oftare 29% 27% 30%
Få bättre balans och rörlighet 28% 33% 23%
Nå ett visst mätbart mål 15% 17% 14%
Träna mer varierat 8% 9% 8%
Testa nya träningsformer 8% 10% 6%
Annat 7% 7% 8%
Inget 11% 10% 12%
Planerar inte att träna under 2015 12% 9% 15%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 3 - 5 december 2014 har sammanlagt 1027 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

För ytterligare information:

Magnus Strömberg, utvecklingsansvarig Friskis&Svettis
E-post: magnus@friskissvettis.se

Lars Pyk, PR-ansvarig
E-post: lars@friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 529 579 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 41 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se