Musik maxar motivationen

Har du svårt att komma igång med träningen? Med rätt musik i hörlurarna ökar motivationen. Vid konditionsträning ökar motivationen med 19 procent om låtlistan består av house istället för rock. Det visar ett musikexperiment som Friskis&Svettis genomfört. Guy Madison, professor i psykologi vid Umeå universitet, har medverkat som rådgivande konsult.

– Friskis&Svettis musikexperiment visar tydligt att valet av musik påverkar motivationen när man tränar. Och det handlar inte om personliga preferenser utan resultaten är allmängiltiga, säger Guy Madison, professor i psykolog vid Umeå Universitet, som forskar om hur hjärnan hanterar tid och tajming inom till exempel musik.

Musikexperimentet har pågått under våren och 260 personer har deltagit. Deltagarna har fått välja mellan tre olika typer av träning: kondition, styrka och rörlighet. Därefter har de slumpmässigt tilldelats en lista med någon av musikstilarna house, rock eller ambient (lugn musik). Efter 20 minuter har deltagarna fått svara på frågor om motivation. Resultatet visar att house är 19 procent mer motiverande vid konditionsträning än rock. Och vid styrketräning är rock 47 procent mer motiverande än ambient.

– Sedan starten 1978 har musiken varit en självklar och integrerad del av vår träning. Våra ledare är utbildade i hur musiken kommunicerar och inspirerar. De vet hur man med musikens hjälp gör träningen till en helhetsupplevelse, säger Erik Nordlund, utvecklingsansvarig på Frikis&Svettis.

Ett träningspass består ofta av minst två av de tre momenten: kondition, styrka och rörlighet. Hur olika musikstilar påverkar träningsupplevelsen är något som de 6 000 ideella Friskis-ledarna arbetar aktivt med när de inför varje ny termin skapar sina pass.

– Det är unikt för Friskis&Svettis att ledarna gör sina egna pass och själva väljer musiken. Ledarens musiksmak sätter en personlig prägel på passet och bidrar därför till träningsupplevelsen, berättar Erik Nordlund.

Musikexperimentet har utförts i Friskis&Svettis träningslokaler under våren 2015 med början den 23 mars. Urvalet består av personer som tränar på Friskis&Svettis och som valt att delta. Kön, ålder eller andra demografiska data har inte registrerats.

Resultaten har mätts genom en skattning av motivationen (hur motiverad är du?) på en skala 1-10. Skattningen gjordes både efter 10 minuter och 20 minuter. Slutresultatet som är redovisat är en sammanslagning av dessa två resultat. Läs mer på www.friskissvettis.se/musik

Typ av träning Motivation Antal
Kondition House (6,59)
Rock (5,5)
Ambient (4,8)
Styrka Rock (6,9)
House (6,26)
Ambient (4,47)
Rörlighet Ambient (7,25)
House (6,12)
Rock (4,6)

Lars Pyk, pressansvarig
E-post: lars.pyk@riks.friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 512 641 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 40 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Guy Madison, professor i psykolog vid Umeå Universitet
Friskis&Svettis musikexperiment visar tydligt att valet av musik påverkar motivationen när man tränar. Och det handlar inte om personliga preferenser utan resultaten är allmängiltiga.
Erik Nordlund, utvecklingsansvarig på Frikis&Svettis
Sedan starten 1978 har musiken varit en självklar och integrerad del av vår träning. Våra ledare är utbildade i hur musiken kommunicerar och inspirerar. De vet hur man med musikens hjälp gör träningen till en helhetsupplevelse.